Голяма част от съвременните шофьори имат достатъчно звания, навици и опит в обслужването, а също така и в извършването на по-леки ремонти по автомобили. В стресови ситуации обаче дори те понякога се объркват и не знаят какво трябва да направят.
Една от тези ситуации е появата на дим под капака, което се случва най-вече през лятото, тъй като някои автомобили прегряват по време на пътуване. Експерти посочват как трябва да се постъпва в тези случаи, за да се избегнат по-тежки последствия не само за автомобила, но и за здравето на хората в него.
Какво не трябва да се прави
Първото и най-важно нещо в случая е – не се паникьосвайте. Всяко необмислено и прибързано действия може да вложи и без това неприятната ситуация. И второ – не продължавайте движение. Обхванатият от дим автомобил веднага трябва да бъде спрян, защото постъпващия въздушен поток може да разгори пламъците. Трето – не позволявайте на двигателя да работи. Изгасете го и му дайте възможност да изстине.
Какво трябва да се направи
След като сте спрели автомобила и сте изключили двигателя, се опитайте да определите характера на задимяването, а именно – какъв цвят е димът и откъде излиза. Той може да бъде черен, син, бял или безцветен. От това до голяма степен ще зависят бъдещите ви действия.
Черният дим показва най-големи проблеми, тъй като може да бъде причинен от изгаряне на кабелите на електрическата система заради късо съединение. А това означава висок риск от пожар, така че всички трябва да напуснат автомобила по най-бързия начин, като вземат ценните си вещи и след това се включат в потушаване на пожара.
Трябва сте наясно, че средностатическият пожарогасител не работи повече от 2 минути. Ако за това време пламъците не са победени, а пожарната я няма, можете да се сбогувате с автомобила си.
Синият дим е не по-малко опасен. Той се появява, когато капки или пръски масло, попадат върху нагрети детайли от двигателя или изпускателна система, от което изгарят. В тези случаи трябва да се действа като при черния дим, а след това да се търсят причините за изтичане на масло, за да може да бъдат отстранени.
Син дим може да се появи и при блокиране на лагер на ангренажния ремък на двигателя. Тогава ремъкът се трие в неподвижния елемент, от който се отделя син или сив дим, както и неприятен мирис. Подобна повреда може да доведе до пожар в отсека за двигателя, като в никакъв случай автомобилът не бива да продължава на собствен ход.
Белият дим, по правило, се появява по-често от черния или синия, като всъщност това не е дим, а пара. Заедно с него върви и специфичен мирис на антифриз, който може да е изкипял в системата заради прегряване или да е изхвърлен от пробит радиатора (или от тръбите на ауспуха). В първия случай рискът от основен ремонт е голям, но във втория проблемът може да бъде отстранен на място. Просто пробитите тръби трябва да бъдат херметизирани, да се долее антифриз и колата може да се прибере дори на собствен ход.
Търсенето на мястото, откъдето изтича антифриз, също става на изстинал мотор, тъй като горещите капки от течността се изпаряват и на практика е невъзможно да се открие теча. Ако се окажете в подобно положение, първо проверете нивото на всички работни течности и при необходимост долейте. Проверете и показанията на датчика за температурата на антифриз на таблото.
Безопасен дим
Понякога парата, излизаща в големи количество от под капака, не предвещава неприятности. Например, ако сте преминали с по-висока скорост през голяма локва и пръски вода са попаднали в отсека на двигателя. Когато влязат в контакт с нагретите тръби на изпускателната система или на колектора, те веднага се изпаряват. Ако появата на дим е кратка и не се съпровожда от увеличение на температурата на охлаждащата течност или със светнала лампа на приборния панел, можете спокойно да продължите движение.