fallback

Защо лъжат съвременните скоростомери?

Още при производството в тях е заложена разлика от реалните показатели

Максималната скорост и време за ускорение от 0 до 100 км/ч - това са критериите, на които купувачите на превозни средства обръщат внимание. Малцина обаче осъзнават, че посочените от производителя показатели се различават от реалните данни.

В едни по-стари време автомобилите периодично бяха проверявани за времето им за ускорение. Считаше се, че влошаването на динамиката означава износване на двигателя. И ако настройките на системите за захранване и запалване на мотора не доведат до необходимия ефект, то е време за ремонт на агрегата. Проверката на динамиката се извършва на прав участък от пътя при сухо време, като с хронометър се измерва ускорението на автомобила.

Много собственици на автомобили правят това и в наши дни. Ако сравните резултатите от ускорението и максималната скорост от собствените си тестове с тези, които посочва производителят, със сигурност ще откриете очевидна разлика. И ще решите, че производителят лъже, като произвежда превозни средства с умишлено сгрешени показатели на скоростомера. Каква е ползата от подобно нещо?

Колкото и изненадващо да звучи, по този начин компаниите предпазват шофьорите от глоби за превишена скорост. Измерването на скоростта е много по-трудно от нейното поддържане. Шофирането с точност до километър създава проблеми, тъй като човекът зад волана трябва непрекъснато да наблюдава скоростомера, а това означава отвличане на вниманието от пътя.

Самото устройство за измерване може да увеличи показанията на реалната скорост, но не и да покаже по-ниски стойности. Затова и производителите трябва самостоятелно да въвеждат грешки в скоростомерите, като допустимата разлика при тях е не повече от 10%. Така шофьорът получава определен марж, който все пак му позволява да спазва установеното ограничение на скоростта.

В случая обаче има и един друг проблем. Заради многото електронни системи приборният панел може да изгасне дори по време на движение. А това означава, че водачът не е наясно с каква скорост се движи. Дори това да продължи само минути, последствията може да бъдат доста сериозни. Да не говорим, че подобна повреда няма как да бъде отстранена по време на пътуване и се налага посещение в сервиз.

Производителите обаче са помислили за решение на такъм проблем. Достатъчно е, автомобилът да бъде оборудван с навигационна система, която показва текущата скорост. При отказ на приборния панел, шофьорът може да съсредоточи вниманието си върху нейните показания и така да не допуска нарушения на ограниченията.

fallback
  • #3
    :)))) ( преди 3 години )
    Първата ми кола беше ЗАЗ. Не знам какво беше заложил производителя в нея, но скоросотмера имаше малко общо с реалността :) И пак стигах от точка А до точка Б. Гонки не съм правил, нямаше голям смисъл, овците се движеха по-бързо от мен.И ако трябва да го кажем както си беше, пътищата ни никога не са били хубави, но толкова лоши не са били никога. Само забележете, по междуградските пътища има останала маркировка тук-таме от онова време... смятайте колко години не са пипани.
  • #2
    анонимен ( преди 3 години )
    Регулацията UNECE, която се прилага в Европа, описва макс. отклонение така: "110% от реалната скорост + 4 км." Мери се при 40, 80 и 120 км/ч. Т.е. при 80 реална, скоростомерът може да показва цели 92 и пак ще е в нормите. Точно колко повече от реалната скорост да показва, регулацията не специфицира. Това си е решение на производителя - просто трябва да е повече от реалната. Европейските обикновено показват 1-3 км/ч отклонение при 140. Японските - цели 10 км/ч.
  • #1
    Propov ( преди 3 години )
    Фабрично е заложено 5 до 10 %( не км/ч) завишаване на показанията спрямо реалната скорост. Това е умишлено с цел защита на водача от превишаване на ограниченията. И не е няква тайна, пише си го в ръководството за ползване на всяка кола.
fallback
Последни