Горещото време поставя на сериозно изпитание много от основните системи на превозните средства, в това и двигателя, особено ако той е оборудван с турбокомпресор. Експерти разкриват какви трудности могат да очакват собствениците на коли с такива мотори през летния сезон.
Основният проблем на турбодвигателите през лятото е, че започват да се „задъхват“. С други думи, шофьорът усеща как мощността на агрегата намалява. По принцип, в жегата това поведение е характерно за всеки двигател с вътрешно горене, но при тези с турбо е по-ясно изразено.
Работата е там, че всеки двигател с вътрешно горене консумира бензин и кислород в определени пропорции. Колкото повече кислород и бензин си взаимодействат в цилиндрите за един работен цикъл, толкова повече мощност се получава. А колкото по-висока е температурата, толкова по-ниска е плътността на въздуха - в края на краищата всички физически тела се разширяват при нагряване.
Газовете са податливи на това явление в максимална степен. Съответно, един кубичен метър при температура от -20° C ще съдържа 1,4 килограма въздух, а през лятото при +30° C - само 1,16 килограма. Тоест, с около 20% по-малко при същото атмосферно налягане.
Сензорът за масов въздушен поток на двигателя обаче не забелязва тази разлика - както в жегата, така и в студа. Блокът за управление на двигателя знае за намаляване на количеството кислород в цилиндрите от показанията на температурния сензор и ламбда-сондата и пропорционално намалява подаването на гориво. В резултат на това се наблюдава спад в мощността на силовия агрегат.
Факт е, че дори при почти нулеви температури влизащият въздух се нагрява до повече от +30°C. И ако газът, който предварително е загрят от лятното слънце, се вмъкне в него, тогава на изхода се получава температурата от около 60-70°C. Охладителят с компресиран въздух (интеркулер), който е част от почти всеки турбокомпресор, не може напълно да се справи с такова прегряване.
Не бива да се забравя, че дори и най-модерните в технологично отношение турбини започват да работят от около 1600-1700 оборота в минута. При по-ниски обороти това всъщност си е атмосферен мотор със сравнително малък обем. Дори при нормални условия той не може лесно да ускори автомобила, поне докато турбината не започне работа. И към това трябва да се добави липсата на мощност заради горещото време, от която се оплакват много собственици на автомобили с турбо.
В крайна сметка се оказва, че в жегата собствениците на автомобили с турбокомпресор усещат загубата на мощност на двигателя по-силно. За да се преборят с този проблем, те предприемат мерки като инсталиране на допълнителен междинен охладител, чипиране на „мозъка“ на двигателя и други трикове.