Все повече електрически електромобили в Бразилия, но може би също планини от захар във всеки край на света. Този любопитен сценарий е представен в проучване на световнопризнатите експерти и глобални играчи на пазара на захар Мариана Перина Джирусек и Сорен Дженсен.
Големият "фал" на електрификацията в Бразилия ще бъде породен от огромните количества неупотребена захар. И по-точно, анализът обяснява, как все по-масовото преминаване към електромобили ще намали значително вътрешното търсене на етанол - гориво, получавано от захарна тръстика, което е масово използвано в латиноамериканската държава.
Според специалистите, от една страна производителите на етанол ще бъдат заплашени от срив в продажбите на биогоривото, но от друга страна има и още нещо - неизползваната за производство тръстика ще се преработва в захар, която от своя страна ще трябва да си търси нови клиенти. Най-вероятно в чужбина.
Преди всичко, анализът обяснява как работи пазара в най-голямата държава в Южна Америка. Още от 70-те години на миналия век бразилците произвеждат етанолово гориво, като добивът и употребата му нарастват особено много от началото на новия век. Често, самите захарни компании използват излишъка си на захар, за да произведат етанол.
В доклада, обаче, се заявява, че електрификацията може да наруши този крехък баланс, като очертава различни сценарии, които ще зависят от степента на разпространение на електрически автомобили. В най-екстремният случай, първите ефекти ще се усетят още през 2025 година, довеждайки до значително редуциране на търсенето на захар до 2035 г.
До 2040 година, търсенето на захар може да спадне до нива от едва 40% спрямо настоящото. В такъв случай огромни количества захар ще останат нереализирани, като това ще се отрази доста сериозно и на цената на сладкарската суровина. Но дали има решение за предотвратяване на предстоящата криза?
Вълшебната дума за решаване на ситуацията е "планиране", както обяснява Сорен Дженсен: "От сега нататък, играчите в захарния сектор ще трябва да вземат предвид развитието на електрификацията, преди да правят инвестиционни решения". И ще трябва да открият други решения за употребата на етанол, позволявайки излишъците да поддържат пазарното равновесие.
Бразилските автомобилни производители вече сериозно гледат в новата посока, а някои компании търсят приложение на биогоривата като екологично средство за произвеждане на електричество. Японската компания Nissan пък, стартира сътрудничество с Института за ядрена енергия и нови технологии в Сао Пауло, за разработката на технология, произвеждаща водород, базирана на биогорива.
Това са част от начините, сладкият вкус на електрификацията да остане един и същи за всички. Включително и за нефтените компании, чиито бензиностанции, заради нарастването на електромобилите, може би ще трябва да продават все повече десерти (и това не е шега).