Лятото, както впрочем и зимата, е доста сложен период за шофьорите и техните автомобили. В жегата могат да се появят дори проблеми, които са по-сериозни от тези през зимата – двигателят прегрява, антифризът кипи и резултатът е посещение в сервиз, където следва скъп ремонт.
Впрочем, има и проблеми, които не са толкова глобални, но са доста разпространени. Например, в жегата някои на пълно изправи автомобили започват да се държат странно. Техните водачи забелязват, че колата не върви, когато подадат повече газ, но при проверка на двигателя се оказва, че всичко е наред. Проблемът го няма, когато жегата изчезне. На какво се дължи това странно явление?
Какво е нужно, за да може горивото да изгаря в цилиндрите? Основното е в тях да постъпва гориво и въздух, смесени в точно определена пропорция. Ако скоростта се увеличи, разходът на въздух също нараства. Спомнете си как работят машините с тубомотори, където турбините под налягане вкарват литри въздух в двигателя, за да му осигурят кислород и съответно повече тяга.
Какво се случва, когато въздухът не достига? Работата на двигателя вече не е толкова стабилна, появяват се сривове, намаляват мощността и интензивността при ускорение. Именно с това са свързани и проблемите, които се появяват при някои автомобили в горещото време.
Работата е там, че концентрацията на кислород в горещия въздух е значително по-малка. А за нормална работа и изгаряне на горивото е нужен именно кислород, при това той трябва да бъде охладен. Но ако няма откъде да бъде взет той, то няма как работата на двигателя да бъде ефективна. Затова и моторът ще реагира вяло при подаване на газ, като по този начин подсказва, че му е трудно да диша.
Как може да бъде избегнато това негативно явление? Първо, трябва да бъде почистено пространството под капака и да се промие радиатора, тъй като въздухът за горивната камера се взима именно от мястото под капака. И ако в системата за охлаждане има проблеми, които се появяват заради жегата навън, машината просто спира да работи правилно.
При турбомоторите трябва да се почисти интеркулера, отговарящ за предварителното охлаждане на въздуха, който влиза в турбината, а след това и в двигателя. Ако интеркулерът е задръстен и не работи както трябва, то в жегата двигател, оборудван с турбина, също няма да върви както трябва, тъй като му липсва тяга.
Хубавото в случая, че дори при откриването на подобни проблеми, не е нужно веднага да се ходи в сервиз. Първо си спомнете, кога за последно сте почиствали радиатора и се сменяли охлаждащата течност. Ако е отдавна, тези две лесни операции със сигурност ще подобрят отвеждането на топлината и вентилацията на отсека на мотора. А заедно с това ще се подобри и реакцията на самия двигател при подаване на газ.