Представете си, че настигате на пътя някой модерен автомобил. Отдалеч започвате да се чудите какъв точно е. В един момент прилича на BMW. После започва да ви изглежда като Volvo. Накрая се оказва Hyundai.
Американският писател и коментатор Дрю Магари описа наскоро такова преживяване. Сигурни сме, че и вие сте имали подобно. Защото няма спор: в наши дни новите коли изглеждат все по-еднакво. Какви обаче са причините? Решихме да се върнем към разговорите си с няколко от водещите съвременни автомобилни дизайнери, и да ги оставим те да обяснят. Пълните интервюта можете да намерите в линкове под статията.
10 причини новите коли да си приличат толкова (ГАЛЕРИЯ):
Печалбите на автомобилните компании днес са драстично по-високи, отколкото бяха през 80-те или в началото на 90-те. Затова и производителите са все по-малко склонни да експериментират и поемат рискове. Когато имат пред себе си една работеща рецепта, те са склонни да ползват нея, дори да идва от техен конкурент. А някои марки откровено превръщат целите си гами в пародия на руските кукли - матрьошки. Имаше един период, в който моделите на Audi можеха да бъдат различени само ако се приближиш съвсем близо с рулетка в ръка. При Mercedes C-, E- и S-класата също преживяха период на прекомерна визуална близост.
"За да бъде силен един бранд, той трябва да е много сплотен, много разпознаваем. Но да правиш клонинги не е правилният начин да се постигне това. И е опасно, защото по този начин дори най-последният ти модел ще изглежда за публиката стар и познат", обясни ни преди време Александър Малвал, тогава главен дизайнер на Citroen, а днес - шеф по напредничавия дизайн на Daimler.