fallback

Прогноза: Новите автомобили ще поскъпнат значително

Експерти предричат скок на цените заради коронавируса и недостига на суровини

Цената на новите автомобилите в близко бъдеще ще се увеличи сериозна по целия свят, категоричен е един от водещите анализатори на агенция Bloomberg – Анджани Триведи, според когото причините са както пандемията от коронавирус, така и основните характеристики на автомобилната индустрия.

Според Trivedi, един от основните източници на растеж ще бъде повишаването на цените на суровините. Всъщност през последните месеци цените на стоманата (която се използва в конструкцията на каросерията, двигателя и трансмисията) и на пластмасата (от която се правят брони, вътрешни части и много други компоненти) са се увеличили значително.

Големи компании като Toyota, Nissan и Ford вече намалиха производството поради липса на полупроводници, но това не е основната причина. Автомобилните производители са се справили добре с коронавирусната криза и въпреки спада в производството през първото тримесечие на 2021 година, дори са успели да увеличат печалбите.

Дори прекъсванията в доставката на компоненти не са оказали влияние върху тази тенденция, но компаниите очакват, че заради недостига на електронни чипове производството тепърва ще спада, при това сериозно. Прогнозите са, че през тази година ще бъдат произведени с 4 млн. по-малко нови автомобили, което е спад с около 5% от средното годишно ниво.

В същото време разходите растат и това ще се окаже огромен проблем за автомобилната индустрия. Фирмите се нуждаят от определено количество продукция, за да компенсират разходите си и когато това не се случва, започнат проблемите. Експерти предричат, че общо спад от 10% на продажбите на нови автомобили би довел до намаляване на оперативните печалби с 40%. И това е оптимистичният сценарий, който трудно може да бъде постигнат, дори ако бъдат премахнати всички отстъпки и промоции, предлагани от производителите по цял свят.

На свой ред, потребителите не са готови за очертаващия се скок на цените, категоричен е Триведи, като показва маркетингови проучвания за САЩ. Според анализ на Cox Automotive, само четирима от десет американски шофьори са готови да платят 12% над текущата фабрична цена (средно това са около 5000 долара) . Индексът на достъпност на автомобилите в Щатите започна да пада и това накара 40% от тези, които планираха покупка на нова кола, да отложат това за бъдеще време.

Според Триведи, автомобилната индустрия може да няма полезен ход в тази ситуация. Ако продажбите започнат да се забавят заради нарастването на продажните цени, компаниите рискуват по-ниски печалби. В същото време обаче тези производители, които се опитат да задържат цените, за да стимулират търсенето, рискуват да се сблъскат с недостиг на компоненти. Това ще се отрази на производството и фирмите ще претърпят загуби.

В крайна сметка, от всичко това страда клиентът, който е изправен пред избор – скъпа кола или никаква кола. Съответно, ще скочат и цените на употребяваните автомобили, тъй като предлагането ще намалее. И това още веднъж доказва, че световната автомобилна индустрия е изправена пред трудни времена ...

fallback
  • #8
    Алексей ( преди 3 години )
    Сега се сетих, че се намират и разкошни Пежа 308 комби също на 3 - 4 години за под или малко над 20 000 лв.
  • #7
    Алексей ( преди 3 години )
    Все по-скъпи коли, все по-ограничено предлагане, ами ще минем на алтернативи. А и в залязваща технология с двигател на въглеводороди да се дават 60 000 лв за нова кола, или 80 000 лв за все още недоразвитата с електрическите автомобили е лудост. На вторичният пазар е пълно с например Мазда 6 на 3 - 4 години за 20 000+ лв.
  • #6
    анонимен ( преди 3 години )
    Системите за безопасност е да ти пазят безполезния живот. За теб може да не е важно на са разумните хора живота им е по ценен от това да спестят пари от системи за сигурност
  • #5
    Анонимен ( преди 3 години )
    За увеличаване на цените благодарете на загрижените за вас еврочиновници измислящи постоянно все по-ограничаващи и оскъпяващи правила които производителите да спазват . Накрая като можете да си позволите само обществен транспорт - може да им благодарите как са ви спасили от това да живеете комфортно.
  • #4
    анонимен ( преди 3 години )
    В европа заради едните еко норми и системи за безопасност които ги направиха задължителни цените са по 2 отгоре, в САЩ и Русия аналогичен автомобил си е два пъти по-евтин (Евро 5 без всички системи за безопасност).
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    Те след 10тина години ЕС като наложи автономнмните автопилоти и забрани да се шофират колите от хора и всички сме само пътници, цените още ще скочат. Ще кажат хората друсат, пият, има психопати, самоубийци, болни, припадащи, умиращи и незнам какви си още хора карат автомобили убиват себе си и други хора по пътищата, не спазват ограниченията, шофират безрасъдно, за това ще мапнат волана и *** и колите сами ще се движат от точка А до точка Б и това ще е края на кефа.
  • #2
    До 1 ( преди 3 години )
    Как да нямат причина да вдигнат цените? Ти имаш ли представа колко са скъпи системите им които пречистват изгорелите газове, или защото им налагат все по-строги еко норми, незнам си какви инжекциони и обтекаемост, за да намалят разхода, което също намаля? От 2021г. са задължени да са оборудвани с радари и софтуер който да реагира ако водача не го направи, за да предотврати катастрофа или да блъсне човек, Задължителните ЕСП,АБС и незнам още колко си асистенти, още еърбези, още защити за пешеходци
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    Мисля, че хората са стигнали ниво в което не могат без коли, след 10г. като забранят ДВГ и забранят на колите с фосилни горива да имат достъп до градовете,, искат-неискат хората ще си купят електрически коли, защото без кола не може. Човек първо си купува жилище и втората покупка е автомобил. Те и цените на Смартфоните скачат и пак ги купуваме, просто толкова свикнахме с тях, че не можем без тях.
fallback
Последни