Автомобилната индустрия още дори не се е справила с недостига на полупроводници, блокирал десетки заводи по цял свят, и на хоризонта вече се задава следващата криза - за автомобилни гуми.
Добив на каучук във Виетнам
Все още няма нужда трескаво да звъните в най-близкия сервиз за гуми и да се запасявате: големите производители уверяват, че са си подсигурили доставките на каучук за близкото бъдеще и на този етап пазарен недостиг не се очертава.
Тайланд - 4 839 952 Индонезия - 3 448 782 Виетнам - 1 185 157 Индия - 1 001 405 Китай - 839 909 Кот Д'Ивоар - 664 695 Малайзия - 639 830 Филипини - 431 675 Гватемала - 350 501 Мианмар - 264 943 Бразилия - 217 387 Камбоджа - 174 700 В тонове. Данни на FAOSTAT за 2019 |
Но тези гиганти признават, че ситуацията с незаменимата суровина е деликатна, и че я следят внимателно. По данни на Bloomberg цените на естествения каучук на стоковите пазари са достигнали четиригодишен връх този февруари. По всичко личи, че тази тенденция ще продължи.
Зад нея се крият няколко извънредни фактора, свързани с Covid-19 и мерките на правителствата срещу него. Всеобщите блокади миналата година понижиха драстично търсенето и оставиха много производители на каучук без достатъчно средства да си съберат реколтата.
Предишната "каучукова криза" отпреди десетилетие бе продиктувана от рекордно високите цени на суровината - тогава цената на голяма гума за кариерен самосвал надхвърли 30 000 долара. Сега причината е обратната - твърде ниски цени.
В повечето страни тази реколта се събира от сезонни работници-мигранти, които сега покрай строгите рестрикции върху пътуванията не успяха да се включат. Към това трябва да се добавят и някои природни фактори, като наводненията в Югоизточна Азия. Крайният резултат от всичко това е, че още от 2019 производството на каучук изостава от търсенето с около 1 милион тона годишно.
10 неща, които трябва да знаете за каучука (ГАЛЕРИЯ):
Другият вариант е да се търсят естествени алтернативи. Няколко световни университета в момента си партнират в проучването на растения, които биха могли да заменят каучуковото дърво като източник на естествена гума.
Едно от тях е казахстанският кок-сагъз - близък роднина на познатото ни глухарче. Експерименти с него са правени в Съветския съюз още през Втората световна война. Добивите са твърде ниски - от един декар площ с кок-сагъз се получава едва една десета от количеството каучук, което дава декар каучуково дърво. Но пък глухарчето израства само за три месеца, тоест може да дава по 3-4 реколти в годината. Компании като Continental вече имат експериментални гуми от каучук, добит от глухарчета, и твърдят, че те дори са по-устойчиви на износване.
В Северна Америка вървят аналогични проучвания върху растението гуайюле (guayule). То има две предимства: първо, не съдържа веществото, което у много хора предизвиква алергия към латекс. И второ, расте в пустинни местности, така че отглеждането му ще има по-малък ефект върху биоразнообразието.
На снимката: експериментални насаждения от гуайюле в Аризона, САЩ