Автомобилната индустрия още дори не се е справила с недостига на полупроводници, блокирал десетки заводи по цял свят, и на хоризонта вече се задава следващата криза - за автомобилни гуми.
Добив на каучук във Виетнам
Все още няма нужда трескаво да звъните в най-близкия сервиз за гуми и да се запасявате: големите производители уверяват, че са си подсигурили доставките на каучук за близкото бъдеще и на този етап пазарен недостиг не се очертава.
Тайланд - 4 839 952 Индонезия - 3 448 782 Виетнам - 1 185 157 Индия - 1 001 405 Китай - 839 909 Кот Д'Ивоар - 664 695 Малайзия - 639 830 Филипини - 431 675 Гватемала - 350 501 Мианмар - 264 943 Бразилия - 217 387 Камбоджа - 174 700 В тонове. Данни на FAOSTAT за 2019 |
Но тези гиганти признават, че ситуацията с незаменимата суровина е деликатна, и че я следят внимателно. По данни на Bloomberg цените на естествения каучук на стоковите пазари са достигнали четиригодишен връх този февруари. По всичко личи, че тази тенденция ще продължи.
Зад нея се крият няколко извънредни фактора, свързани с Covid-19 и мерките на правителствата срещу него. Всеобщите блокади миналата година понижиха драстично търсенето и оставиха много производители на каучук без достатъчно средства да си съберат реколтата.
Предишната "каучукова криза" отпреди десетилетие бе продиктувана от рекордно високите цени на суровината - тогава цената на голяма гума за кариерен самосвал надхвърли 30 000 долара. Сега причината е обратната - твърде ниски цени.
В повечето страни тази реколта се събира от сезонни работници-мигранти, които сега покрай строгите рестрикции върху пътуванията не успяха да се включат. Към това трябва да се добавят и някои природни фактори, като наводненията в Югоизточна Азия. Крайният резултат от всичко това е, че още от 2019 производството на каучук изостава от търсенето с около 1 милион тона годишно.
10 неща, които трябва да знаете за каучука (ГАЛЕРИЯ):
Сега ситуацията се усложнява и от рязкото възстановяване на китайския автомобилен пазар. Заради неговия бум китайски производители се запасяват с каучук и тласкат цените нагоре.
Всичко това са моментни затруднения, разбира се. Но освен тях в този сектор има и по-трайни проблеми, които се натрупват от десетилетия. И които са потенциална заплаха не само за автомобилния сектор, но и изобщо за начина ни на живот.