IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Спорът между механичните и автоматични скоростни кутии е на път да приключи

Ръчната смяна на предавките вече почти изгуби смисъла си, смятат експерти и обясняват защо

Докато дебатът между конвенционално задвижваните (с двигател с вътрешно горене) автомобили и електромобили продължава да бушува, една друга дългогодишна вражда - тази между автоматичните и механичните скоростни кутии също е много интересна. Кой печели и кой губи в този спор, ще решат в крайна потребителите, тоест шофьорите. Интерес анализ на този дебат публикува YouTube-каналът Savagegeese.

Ръчна скоростна кутия: Защо да и защо не?


скорстна кутия


Преди десетилетия ръчната скоростна кутия е предпочитаната от повечето шофьори. Някои от тях дори умишлено си поръчваха тази трансмисия на модели, предлагани с автомат. Тези водачи искат да бъдат свързани с автомобилите си, като по този начин ги контролират.

Автомобилите с ръчна скоростна кутия изискват широко участие на водача и най-вече практика от негова страна, за да може да я използва. Смяната на предавките изисква ръчна работа със скоростния лост, както и работа на крака върху педала на съединителя, като това трябва да бъде синхронизирано. Шофирането на автомобил с механични предавки може да създаде проблем при спиране, но пък тази кутия е полезна при изкачвания и спускания.

Автоматична скоростна кутия: Защо да и защо не?


скорстна кутия


Според анализаторите от Savagegeese, натрупаната в началото неприязън към автоматичните скоростни кутии е напълно разбираема - те са бавни, тромави, неефективни и предлагат по-лошо предавателно съотношение от механичните. Въпреки това, те са по-лесни за употреба, защото не искат намесата на водача. Това е много важно особено за младите и неопитни шофьори, като им помага автомобилът да не загасне в някои ситуации на пътя.

Автоматичните скоростни кутии обикновено са мразени от заклетите фенове на спортните коли, които държат да имат контрол върху оборотите на двигателя във всеки един момент. Този тип трансмисии не позволява връзка между водача и мотора, която е много важно за някои водачи. Проблемът обаче е на път да изчезне при новите автоматични скоростни кутии, които също позволяват смяна на предавките. Това връща контрола върху двигателя в уравнението и шофьорът вече сам може да избира между ръчен и автоматичен режим. Освен това, човекът зад волана вече има на разположение повече предавки - при някои автоматични трансмисии те са 10, отколкото при механичните кутии.

Обречени ли са механичните скоростни кутии?


скорстна кутия


Независимо от това, механичните скоростни кутии са изправени пред бавна смърт. Когато най-добрият начин за ускоряване беше да се смени предавката, те бяха по-бързи. Другото им предимство е, че също така бяха и много икономични, но това вече са промени. Новите автоматици сменят по-бързо предавките и са по-ефективни, а това води и до подобряване на икономията на горива. Освен това, автоматикът предлага по-добро предавателно съотношение от механични си аналог, който много рядко разполага с повече от 6 предавки

Добавете към това разходите за разработване на две трансмисии, които след това трябва да бъдат сертифицирани, а това също струва пари. Затова и производителите няма как да бъдат обвинявани, защото те искат да предложат трансмисията с по-добра производителност, която, за разлика от механичната скоростна кутия, е съвместима със системите за подпомагане на водача - като адаптивен круиз-контрол, например.

Някой вероятно ще попита - защо производителите предлагат високопроизводителна кола и след това я правят по-малко забавна за шофиране? Статистиката показва, че обективните данни за ускорението на даден автомобил, които са от голямо значение за потребителя, се постигат именно с автоматична скоростна кутия.

Като цяло - автоматикът печели. И любителите на механични скорости ще бъдат принудени да се насочат към спортни коли с по-малка мощност или пък да се насочат към по-стари превозни средства, които им осигуряват забавлението с 3 педала.

Снимки: Savagegeese

0 от 500
  • #18
    5 rate up comment 0 rate down comment
    глас от тъдява ( преди 1 месец )
    Стига с тези ремонти, разликата е в поддръжката- хубав автоматик се предполага че на всеки Х километра се източват едни литри масло , прави се промивка и се налива новото- а мнозинството от ръчоците отиват у Бг на 300-500 хил км без да им е сменяно . Като купих втората ръка отидох да ми сменят маслото и испанеца вика , На скоростна кутия не се сменя - бадева ще дадеш 40.
  • #17
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Имам не много стара кола и е трудно да загасне , защото има помощ за потегляне в баир, освен това при самото отпускане на съединитела вдига обороти (около 1100) , и не на последно място е със старт-стоп и ако успееш да ти угасне , остава на контакт и щом натиснеш съединителя пали отново. Това не са ти колите от преди 30-40 год.
  • #16
    6 rate up comment 6 rate down comment
    То същото... ( преди 1 месец )
    като спора дали ръчна магарешка талига или съвременен автомобил! Това изключва разбира се пуберите със задните е36-ци с ръчки, чието "хоби" е да целят по завоите бок**луджийските кофи.
  • #15
    11 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Бях голям противник на Автоматичните кутии докато не седнах да пробвам. Еми няма такова удобство. Особено в задръстванията в големия град, има си и *** Hold(не се налага да държиш спирачката като си спрял), също така на наклон автомобилът никога не тръгва сам назад. Тестванията автомобил от мен беше с кутия с два съединителя и седем степени. Личната ми кола е с ръчна кутия с 6 степени, но следващата кола ще е автоматична. Плюсовете са комфорт и икономичност. Минус е по-скъпата поддръжка.
  • #14
    19 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Това, че не можете да карате с три пед***ла и скоростен лост не значи, че механичната скоростна кутия е лоша. Казвал съм го и друг път - след време и волана ще ви мързи да въртите.
  • #13
    3 rate up comment 2 rate down comment
    До 12 ( преди 1 месец )
    И кои коли има демпфер - всички ли. Че на моята 2010г. съединител комплект е 280 лева а от официалния дилър на марката е 400. Много пари - съвсем като ремонт на автомат
  • #12
    8 rate up comment 15 rate down comment
    Цецо ( преди 1 месец )
    Ръчката е абсолютна отживелица!!
  • #11
    12 rate up comment 5 rate down comment
    none ( преди 1 месец )
    С масовото навлизане на хибриди и електрички спорът стана безпредметен. До 2030 в Европа няма да се продават коли с ръчна кутия, а до 2080 ще изчезнат и хората които могат да ги карат ;))) (то дотогава и колите по пътищата могат да изчезнат и всички да се реят с дронове ;))). И младите шофьори нямат умения да ги карат (а и не се налага да се учат според мен). В САЩ имат автоматици от 60-те години, и отдавна са отписали ръчките, но в Европа по комунизма нямаше други кутии, та хората си ги караха
  • #10
    13 rate up comment 6 rate down comment
    щирлиц ( преди 1 месец )
    Имам достатъчно мозък,та да се справям безпроблемно със...ръчното превключване на предавките.
  • #9
    8 rate up comment 9 rate down comment
    Car guy ( преди 1 месец )
    Кола с ръчни в днешно време е ок най-вече за ЛЕКА, СПОРТНА КОЛА със ЗАДНО предаване за каране уикенда на писта или извънградско. Нещо от типа на Мазда МХ5, Бмв М2, моооже би на нещо с двойно, както новия Ярис GR. В ежедневието разни пубери и чичаци да ми обясняват, как те обичали сами да си контролират колата ми е пълен смях.