IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Какво задно окачване е за предпочитане при стар автомобил?

Многозвенната конструкция има повече предимства, но е и много скъпа

Съвременните автомобили излиза на пазара с два вида задно окачване. Най-често се среща торсионната греда, която се поставя на повечето превозни средства в масовите сегменти. Като алтернатива има многозвенно окачване, предлагане за премиум-моделите. Кое от двете обаче е по-подходящо, когато става дума за автомобил на повече години.

Торсионна греда


окачване


Един от най-популярните примери с такова окачване още при излизането си на пазара е първото поколение на Volkswagen Golf, което се появи преди близо половин век. Задното окачване на превърналия се в легенда модел използва като еластичен елемент тoрсионна греда, която работи под усукване само в една посока. За да се повиши пружинирането при усукване, за производството на гредата се използва преминала през сложна многоетапна топлинна обработка стомана.

Системата е във формата на буквата "П", като единият край на торсионната греда се фиксира за колелото, а другия се фиксира по същия начин за тялото на автомобила. Двата края на усукване са подвижни, което се постига с помощта на лагери и шлицови съединения, компенсиращи промените, причинени от натоварването по време на шофиране.


окачване


Така оста на въртене и оста на усукване на торсиона остават в една линия или казано по друг начин - в момента, в който колелото срещне неравност, торсионната греда се усуква така, че да осигури еластична връзка между окачването и тялото на автомобила.

Сред предимствата на този дизайн са простотата и надеждността, ниските разходи за поддръжка, лесният ремонт и фиксираните настройки за монтаж. Има обаче някои недостатъци - твърде тежка конструкция, лошо управление и липса на комфорт.

Многозвенно окачване

Когато колите започнаха да се усъвършенстват и развиват високи скорости, се наложиха промени в задното окачване на автомобилите с предно окачване. За първи път многоточково (многораменно) окачване се използва в рали-спорта, като то работи в независим режим - дясната и лявата част не са свързани. Те са прикрепени към конструкцията, като за това се използват поне 4 лоста.


окачване


Основният от тях има за задача да държи конструкцията в право положение и така автомобилът не се накланя при завиване. В допълнение, окачването с много връзки има ефект и върху кормилното управление - при завой тежестта отива в същата посока и така автомобилът се огъва, без да поднася.

Сред предимството му може да се посочи и това, че дясното и лявото колела са напълно независими едно от друго. Освен това, самата конструкция на този тип окачване е по-лека, позволява по-добра управляемост и възможности за по-фина настройка. А също така тя се използва при задвижване 4х4.


окачване


При по-новите превозни средства многозвенното окачване има огромни предимства пред това с греда, но при по-старите автомобили си е скъпо удоволствие. Всяко рамо е закрепено с гумена и метална опора, които с течение на времето се разхлабват и трябва да бъдат заменени. Ако шофьорът е карал твърде бързо и е правил резки маневри, най-късно до 10 години след производството на колата нейното окачване ще се нуждае от сериозен ремонт.

Разбира се, има вариант и това да не бъде направено, който вероятно някои избират с цел пестене на средства, тъй като този тип окачване е доста скъпо. Подобно действие се отразява на управлението на автомобила, като ще пострада и комфорта му. Затова е по-добре покупката на старо превозно средство с многозвенно окачване да бъде обмислена внимателно. И преди тя да стане факт, да се провери системата, за да може новият собственик да е наясно какво му предстои.

0 от 500
  • #4
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Доколкото знам френските коли като Пежо 306 и Ситроен ЗХ и Ксара са с торсион и нямат такива бомбета в багажника заради пружините както при голфа и астрата например.
  • #3
    2 rate up comment 0 rate down comment
    hill ( преди 3 седмици )
    А ве Петърчо е напраскал там някакви снимки от гугъла, които са му са се появили като е търсил "окачване". От де да знае момчето ква е сега разликата между задно окачване с два торсиона и с четири.
  • #2
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Колко дивотии в една статия....Първата снимка е на предно предаване. Втората не е на торсионна греда. Това е задна греда, окачена на пружини. Има такива греди, които освен пружини, имат и торсион. Има торсионно независимо окачване в доста френски коли. Да не продължавам, че ще трябва да напиша нова статия. Хонорар ще има ли?
  • #1
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    "Затова е по-добре покупката на старо превозно средство с многозвенно окачване да бъде обмислена внимателно. " - така, сега махнете 'с многозвенно окачване' от горното изречение и то ще стане многократно по-правилно...