Много собственици на автомобили са сигурни, че в началото на пролетта трябва да сменят маслото в двигателя си. Повечето експерти обаче са на обратното мнение, като смятат, че подобно нещо е напълно излишно.
Аргументите за смяна на маслото с "лятно" такова (ако колата се експлоатира в нормални условия) не издържат. А причината е, че и през лятото, и през зимата температурата в двигателя, когато той е загрял, е практически на едно и също ниво. Стига, разбира се, системата за охлаждане да работи безпроблемно.
Смяната на маслото след края на зимния период има смисъл само при превозни средства, които работят при много студено време. При тях тя дори е задължителна, тъй като ежедневното стартиране на двигателя, когато той е много студен, го натоварва допълнително.
За по-голямата част от Европа, където рядко температурите падат под минути 20 градуса по Целзий, през цялата година може да се използва синтетично масло от рода на 5W-30. То върши работа както в големите студове, така и в летните жеги, като осигурява качествено смазване на двигателя.
Ако все пак става дума за сериозни натоварвания на автомобила - например, в ежедневни градски задръствания или пътувания по места със сериозна денивелация, то е по-добре времето за смяна, препоръчано от производителя, да бъде съкратено. Ако в ръководството за експлоатация на автомобила е посочено да се използва масло 5W-30 и то да се сменя на 15 000 км, то в тези случаи пробегът може да се съкрати наполовина - 7500 км. Това само ще бъде от полза на двигателя за разлика от "сезонната" смяна.
Има и други видими недостатъци от използването през лятото на масло с по-висок вискозитет - 10W-50 вместо 5W-30, например. Радикално по-гъстата субстанция, в крайна сметка, може да доведе до основен ремонт на двигателя, особено ако той е много износен. Когато маслените канали дълги години са събирали отлагания със значителна дебелина, лубрикантът с по-голям вискозитет ще се плъзга по тях, особено ако моторът още е студен. Това означава, че триещите се детайли ще се смазват много по-лошо и съответно ще се износват по-бързо, което приближава двигателя към неговата кончина.
Освен това, при всяка смяна на маслото в двигателя остава до 20% от старата смазка, която след това се смесва с новата. Изливането на цялата течност от блока на цилиндрите може да стане само ако автомобилът бъде оставен няколко часа с отворена пробка на картера. А това не го прави почти никой - обикновено новото масло се сипва почти веднага, след като старото изтече. Така, на практика, в двигателя се използва смес от два масла. А в случай на сезонна смяна, това означава коктейл, например, от 10W-40 и 0W-20.
Как двете различни масла си взаимодействат едно с друго в двигателя, никой не може да каже с точност. Не е изключено, например, реалните вискозитетни характеристики на тази смес да се окажат на нивото на препоръчваното от производителя същото това 5W-30…