IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Трябва ли да се сменя маслото след зимата?

Има и по-добри начини за съхраняване на двигателя, категорични са експертите

Много собственици на автомобили са сигурни, че в началото на пролетта трябва да сменят маслото в двигателя си. Повечето експерти обаче са на обратното мнение, като смятат, че подобно нещо е напълно излишно.


смяна на масло


Аргументите за смяна на маслото с "лятно" такова (ако колата се експлоатира в нормални условия) не издържат. А причината е, че и през лятото, и през зимата температурата в двигателя, когато той е загрял, е практически на едно и също ниво. Стига, разбира се, системата за охлаждане да работи безпроблемно.

Смяната на маслото след края на зимния период има смисъл само при превозни средства, които работят при много студено време. При тях тя дори е задължителна, тъй като ежедневното стартиране на двигателя, когато той е много студен, го натоварва допълнително.

За по-голямата част от Европа, където рядко температурите падат под минути 20 градуса по Целзий, през цялата година може да се използва синтетично масло от рода на 5W-30. То върши работа както в големите студове, така и в летните жеги, като осигурява качествено смазване на двигателя.

Ако все пак става дума за сериозни натоварвания на автомобила - например, в ежедневни градски задръствания или пътувания по места със сериозна денивелация, то е по-добре времето за смяна, препоръчано от производителя, да бъде съкратено. Ако в ръководството за експлоатация на автомобила е посочено да се използва масло 5W-30 и то да се сменя на 15 000 км, то в тези случаи пробегът може да се съкрати наполовина - 7500 км. Това само ще бъде от полза на двигателя за разлика от "сезонната" смяна.


смяна на масло


Има и други видими недостатъци от използването през лятото на масло с по-висок вискозитет - 10W-50 вместо 5W-30, например. Радикално по-гъстата субстанция, в крайна сметка, може да доведе до основен ремонт на двигателя, особено ако той е много износен. Когато маслените канали дълги години са събирали отлагания със значителна дебелина, лубрикантът с по-голям вискозитет ще се плъзга по тях, особено ако моторът още е студен. Това означава, че триещите се детайли ще се смазват много по-лошо и съответно ще се износват по-бързо, което приближава двигателя към неговата кончина.

Освен това, при всяка смяна на маслото в двигателя остава до 20% от старата смазка, която след това се смесва с новата. Изливането на цялата течност от блока на цилиндрите може да стане само ако автомобилът бъде оставен няколко часа с отворена пробка на картера. А това не го прави почти никой - обикновено новото масло се сипва почти веднага, след като старото изтече. Така, на практика, в двигателя се използва смес от два масла. А в случай на сезонна смяна, това означава коктейл, например, от 10W-40 и 0W-20.

Как двете различни масла си взаимодействат едно с друго в двигателя, никой не може да каже с точност. Не е изключено, например, реалните вискозитетни характеристики на тази смес да се окажат на нивото на препоръчваното от производителя същото това 5W-30…


0 от 500
  • #7
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Алексей ( преди 3 години )
    Предишната кола беше я взехна 300 000+ к Даваше разход 2 литра от смяна на смяна, за 20 000 км. Винаги сипвах Кастрол 5-30. След 10 000 км слагах и добавка. Маслото си седеше бисерно чисто от смяна до смяна. Не ме интересуват предписаният, маслото го проверявам и знам кога му идва да се сменя. Не карам на къси градски, а на извънградско карам щадящо. Продадох я и сега пак съм взел на почти 300 000 и пак така сменям в рамките на 18 месеца правя този пробег. Някой сменят на 8 000 км, те си знаят.
  • #6
    11 rate up comment 2 rate down comment
    dam ( преди 3 години )
    Сменям маслото, когато му дойде времето за смяна. Изобщо не ме интересува кой сезон е. А това с лонглайф маслата е, като да пуснат лонглайф бельо, дето производителят да каже, че карат по 3-4 дни. И вместо всеки ден си го сменяте, да се хвалите, че вашето бельо е лонглайф и няма нужда от ежедневна подмяна.10к км макс. Това е. Погледнете японските препоръки за смяна на маслов на коли, които се продават в Япония.
  • #5
    12 rate up comment 0 rate down comment
    сепуко харакири ( преди 3 години )
    Аз карам 600 км на седмица минимум, тоя въпрос въобще не стои.Няма как да чакам напролет.А колкото до пробега, не вярвайте на лонглайф масла 15,20 че и 30 000 км до смяна.така правят нарочно с новите коли, до 100 000 км 3-4 смени и точно като мине гаранцията-честито, мотор ***.Затова 10 000 мах
  • #4
    4 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Всичко си го пише в книжката, поне при мен при нормални условия 15, при тежки 10к. Тежки условия са запрашеност (София), предимно градско каране с чести спирания, продължително каране над 140км. и т.н. А на взлите си дизел за града за кратки разстояния - честито неграмотници.
  • #3
    12 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Статията е за западняци, които от нея разбират, че маслото се сменя и има различен вискозитет.
  • #2
    8 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Петре, авторе,не е лошо да спреш да бълваш такива съвети. Или нямаш кола или нямаш идея от коли или двете. Всички "съвети" досега са глупости. Никой в наши дни не сменя маслото според сезона, Рядко дори на 10к км,, а по скоро както е записано в сервизния план на колата. 20 или 30к км, или 2г..
  • #1
    24 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Ако отвориш пробката на загрял двигател,горещото масло ще изтече почти напълно и ако изчакаш половин час,може да си сигурен,че няма да остане много от старото масло илив такова количество,което не оказва влияние.