fallback

Електромобил или хибрид - кой реално замърсява повече?

Експерти изчислиха след какъв пробег Model 3 става по-екологичен от RAV4

Електромобилите отделят по-малко вредни емисии от колите с двигател с вътрешно горене, но е нужно експлоатационно време, за да докажат своето предимство. Това показва и проучване на Wall Street Journal, в което са сравнени електрическата Tesla Model 3 и хибридната Toyota RAV4.

И двата автомобила имат екологична цена, която включва както производството му, така и неговото захранване. А това означава, че трябва да се вземат предвид емисиите, свързани с добива на петрол, изгарянето на изкопаеми горива от конвенционалните електроцентрали, както и добива на метал - като никел и кобалт, например, необходими за изграждането на батериите при електрическите автомобили.

Изследването показва, че производството на Tesla Model 3 и Toyota RAV4 генерира няколко тона емисии на парникови газове заради топенето на алуминий, който е нужен за производството на компоненти, а също така и при самото сглобяване на автомобилите. При Model 3 парниковите газове са 12,2 тона заради металите, нужни за литиево-йонната му батерия. Така електромобилът значително изпреварва RAV4, чийто показател е 7,4 тона, тоест с 65% повече.

След като излязат по пътищата, ситуацията с емисиите при двата автомобила започва да се изравнява. Причината е, че Toyota RAV4 изгаря бензин, за да се движи, а той се произвежда при рафинирането на суров петрол, добиван от сондажни обекти по целия свят. Когато измине около 1000 км, автомобилът се нуждае от сервизна поддръжка за смяна на отработеното моторно масло.

В същото време електромобилът на Tesla се зарежда с електричество и няма нужда от смяна на маслото. Генерирането на електроенергия също създава емисии, но американската електрическа мрежа се „екологизира“ с всяка изминала година, изгаряйки все по-малко въглища за сметка на възобновяемите енергийни източници и природния газ.

При всеки изминат километър генерираното електричество, използвани за задвижване на Model 3, отделя 34% от емисиите, свързани с производството и изгарянето на бензина, консумиран от RAV4. При пробег от около 33 000 км, изминати от двата автомобила до момента, вредните емисии, генерирани от тях, имат приблизително еднакви стойности.

Това продължава до 58 000 км, след което кросоувърът вече излиза напред. А при 160 000 км, емисиите на RAV4 вече са със 77% повече, като потребителската стойност на двата автомобила е еднаква. Общите разходи за закупуване, зареждане, поддръжка и евентуална продажба при изминати 100 000 мили на RAV4 възлизат на 33 500 долара, докато тези на Model 3 достигат 34 800 долара.

fallback
  • #18
    анонимен ( преди 3 години )
    За Щатите Теслата си е използваема кола и при сравними цени, си заслужава.Дават 34 000 долара за купуване и експлоатация 160 хил. км. При нас за 55 000 лв не може да се купи нито Тойта, нито Тесла, па и да я караш 10 години. Друг е въпросът защо са избрали точно тоя РАВ, а не плъгин хибрида, който ако се кара основно градско, няма да има разход и замърсяване от бензин, но може да се ползва и за дълги пътувания.
  • #17
    анонимен ( преди 3 години )
    "американската електрическа мрежа се екологизира с всяка изминала година, изгаряйки все по-малко въглища за сметка на възобновяемите енергийни източници"-- имайте предвид био маса, т.е. режат и горят дървета. И природен газ нали както един възобновяем източник. Така че тази екологията е само за да може идеолозите да си чешат езиците докато енергийните компании "изпълняват" еко нормите и едни хора си пълнят сметките в офшор банките
  • #16
    факт ( преди 3 години )
    Причините за ударното налагане на електромобилите са 2 , първата е , че петролът ще свърши и то не толкова далеч във времето , а е незаменим при самолетите и тежките машини . Другата причина е геополитическата , удря се по Русия и Иран като цената на петрола се държи ниска . Иначе от тези изчисления излиза , че засега финансова и екологична полза от електромобилите няма.
  • #15
    До #12 ( преди 3 години )
    #12 - това беше най-изчерпателното обяснение на налудничавия спор колко се замърсява при производството на автомобила и най-вече на енергията, коятп използва. Евала, мой
  • #14
    МегаВолт ( преди 3 години )
    Поддръжка на електромотор? Това е дъвка за дилетанти. Електромоторът се състои от 2 части: ротор и статор. Електромоторът има 1 движеща се част: ротор. Няма тpueнe (върти се от силови полета), няма поддръжка (вечен е), не се нуждае от антифриз, въздух, гърнета, масло и гориво, не се обслужва, нито ремонтира. 0% грижи, 100% мощност СЕГА, 100% кеф!
  • #13
    анонимен ( преди 3 години )
    Наистина ли РАВ4 иска смяна на масло на 1000км? Аз доколото имам опит с коли, поне в последните 15г, ми го сменят на 20к или на сегашната ми кола на 30к км (или макс, на 2г) и ми струва около 350Евро (то си е цяла инспекция по книжка). Колкото кое е по "мръсно" е много спорна тема, все едно си мерите на кой му е по- по-. Просто са един хайп, който ще отмине.
  • #12
    До 9 ( преди 3 години )
    Аха! И каква е цената на бензина в Америка? Знаеш ли? Ти на такава цена, не караш! На по-скъпа си!
  • #11
    анонимен ( преди 3 години )
    поддоставчика на компоненти може да е един и същ за Ел. колата и ДВГ колата и тук се нулират :)
  • #10
    анонимен ( преди 3 години )
    Тези изследвания никога няма да са достатъчно точни и изчерпателни, докато не успеят да навлязат толкова дълбоко в материята, като напр. да изчисляват вредните емисии от производството на ел. енергия за крушката, която свети в тоалетната на фирмата, която доставя закуски до барчето, от което си купуват такива служителите от счетоводството на фирмата-поддоставчик на компоненти на главния производител на автомобила, бил той с ДВГ, електрокар или "мешана скара".
  • #9
    ДЕДО ( преди 3 години )
    голямата лъжа електромобилите за колко пари зареждат на бързите станции че не се сещам
fallback
Последни