Преди във форума ни да се е разразила поредната война между феновете на електричеството и тези на бензина, нека уточним: не става дума за достойнствата или слабостите на тази технология, а само за пазарния потенциал на компаниите, които се нароиха в този сектор.
Напразно множество експерти предупреждаваха, че това е балон и че абсурдно начинаещи компании без готови продукти и без никакви приходи да струват повече от гиганти като General Motors или Volkswgen. Сега вече е късно за предупреждения: балонът се спука. Дори Tesla загуби над 33% от цената на акциите си, а при по-малките участници в сегмента има и драстично по-тежки сривове. Анализатори на The Financial Times събраха данните на всички по-значими производители на електрически превозни средства за последните 12 месеца и установиха поголовен спад, който се отнася също до производителите на батерии и създателите на инфраструктура за зареждане.
Само за месец този сектор от пазара е загубил пазарна капитализация на стойност умопомрачителните 730 милиарда долара. Сега единственият въпрос, както пише FT, е къде е дъното. Вероятно е още далеч, ако се има предвид, че капитализацията на традиционните (и печеливши) производители на автомобили е средно 0.6 пъти годишните им приходи. Докато дори след голямото орязване през февруари при електрическите стартъпи този показател все още е 14.4 пъти годишните приходи. Не е трудно да се досетим, че предстоят още доста корекции. Междувременно нека видим кой производител на електромобили колко загуби от пазарна капитализация за последните шест седмици.
От Tesla до Lucid: кой колко загуби (ГАЛЕРИЯ):