fallback

Subaru XV срещу Jeep Compass: далеч от паркета

Повечето компактни кросоувъри само имитират офроуд способности - но не и тези (видео)

Даже и коронавирусът се оказа безсилен срещу компактните кросоувъри. Всички  други автомобилни сегменти се свиха безмилостно през 2020-а, но този всъщност порасна, и даже успя да прати два модела - Тiguan и Qashqai - в Топ 10 на най-продаваните в Европа.

 

Днес обаче ще обърнем внимание на два не толкова популярни избора: новите Jeep Compass и Subaru XV. Понеже не са бестселъри, те ви дават възможност да се отличавате малко от тълпата. И сами се отличават от нея като философия. Докато повечето в този сегмент наблягат на стила и високата позиция на седене, тези два автомобила се отнасят сериозно и към офроуд страната на уравнението.              ДИЗАЙНЪТ

В сегмент, в който моделите все повече си приличат, тези две машини изпъкват. В Subaru са се отказали от оригами дизайна на по-ранните XV и тук формите са по-смекчени, от което според нас общата визия доста е спечелила.             В Jeep запазват емблематичната решетка със седем отсека, но иначе колата е доста по-елегантна от недодяланото първо поколение. Високата предница създава усещане за мощ и кара Compass да изглежда по-голям - докато всъщност с дължината си от 4.40 метра той е по-късият от двата автомобила.

ЗАДВИЖВАНЕТО

Откакто снимахме този тест, Jeep представи обновен Compass с плъг-ин хибридна система. Но тя има смисъл там, където правителството е склонно да поеме част от високата й цена - а едва ли скоро ще дочакате подобно включване от българските власти.  

Jeep Compass

170 к.с. максимална мощност

9.5 секунди 0-100 км/ч

196 км/ч максимална скорост

Ние тестваме варианта с двулитров дизел и 170 коня максимална мощност, който ни се струва по-разумен избор от 1.4-литровия бензин. И двата агрегата произлизат от Fiat, а специално дизелът има дългогодишна репутация за икономия и надеждност. Съчетан е с доста добрия 9-степенен автоматик на ZF.

Понеже Subaru продава най-вече в Америка, компанията дълго се противеше на всякакви модерни призиви за хибридизация. Сега вече принудително й се е поддала, за да може да остане на пазара в Европа.  

Subaru XV

150 к.с. максимална мощност

10.7 секунди 0-100 км/ч

193 км/ч максимална скорост

В XV хибридната система е същата като във Forester: съчетание от двулитров боксер, 12-киловатов електромотор и миниатюрна литиево-йонна батерийка - по-малко от един киловатчас. Японците се кълнат, че колата може да се движи само на ток при скорости до 40 километра в час, но това не е съвсем вярно: електромоторът действа само при потегляне, и след това и при най-лекото докосване на газта се включва бензиновият двигател.               Както винаги, Subaru ползва безстепенен вариатор, наречен Lineatronic. Ние не сме почитатели на CVT кутиите, меко казано. Но тази е по-приемлива от повечето, и само при по-рязка газ на магистралата става неприятно шумна.

НА ПЪТЯ

Главната цел на тази хибридна система е да намали разхода - от Subaru се хвалеха с 6.5 литра на 100 км при стария тестов цикъл. Новият обаче коригира това на 7.9, а в нашия тест отчетохме почти осем и половина. Но истината е, че основната полза от хибрида се усеща в градски цикъл. Иначе XV е много приятен за каране - с прецизен и стегнат волан, добро сцепление в завой и завидна повратливост. Радиусът на завой е само 10.4 метра.          На този фон дизелът на Jeep е по-икономичният избор. 5.7 литра за 100 км, колкото пише в брошурата, е малко оптимистична прогноза. Но без усилия постигнахме 6.6 литра в смесен цикъл. Не очаквайте обаче кой знае каква динамика, въпреки добрия въртящ момент и 170-те коня. Пътното поведение също акцентира повече на удобството, отколкото на умението да се вземат бързи завои.              ИЗВЪН ПЪТЯ

Докато повечето им конкуренти се продават най-вече в паркетни версии с предно предаване, тук компромиси няма. При Subaru задвижването на четирите колела е серийно, а просветът клони към 22 см. Не бихме го нарекли чиста офроуд машина, разбира се, но се справя отлично на сняг или на разкалян селски път.              В Jeep - компанията, която създаде навремето офроудърите - са се отнесли още по-сериозно към задачата. Наистина Compass има и версии с предно предаване. Но тези с 4х4 разполагат с блокаж на диференциала и със специално проектирано за офроуд задно окачване. Предният ъгъл на атака е 30 градуса, задният - почти 34. Изобщо това е по-скоро малък офроудър, отколкото кросоувър от градски тип.            ВЪТРЕ

Опитите на Fiat-Chrysler да намести Jeep по-близо до премиум сегмента са преобразили интериора на Compass. Сега той е комфортен, от качествени материали и изглежда добре сглобен, като изключим някои невидими за очите места ниско долу или зад волана. Почти 9-инчовата мултимедия е по американски лесна за използване. Версията Limited добавя приятни малки удобства като подгряване и вентилация на седалките, подгряване на волана и на чистачките. Мястото на задните седалки е достатъчно и за възрастни, а почти 440-литровият багажник е адекватен за класа, макар и не рекорден.             XV също е доста приятно място отвътре. И тук материалите са доста качествени, бронзовата имитация на карбон по вратите строи добре, седалките са комфортни. Единствената ни забележка е към графиката на 6.5-инчовата мултимедия. Тя нито е особено красива, нито с достатъчно висока резолюция като за 2021 година. Хибридната система, колкото и малка да е по размери, е отнела малко от багажника и той е вече 345 литра. Отнела е и резервната гума.            ЦЕНИТЕ

Обикновено по-непопулярните на пазара модели се стремят да ви привлекат с цена. Тук не е така.

XV е на практика най-достъпният модел на Subaru в Европа, като бензиновата версия започва от 49 400 лева. Но хибридът вдига летвата осезаемо: най-достъпното му ниво е 65 000, а най-високото - цели 72 500.            При Compass цените тръгват от 55 000 лева за бензинова версия, но за дизел с 4x4 в ниво Limited вече надхвърлят 71 000, а нашата тестова кола с панорамния покрив и другите екстри е 85 000 лева.

При тези цени ви е ясно защо тези две коли не са в Топ 10 по продажби. От друга страна, те наистина ви дават шанса да се различавате от останалите - а това никога не е било евтино удоволствие.

Още снимки от теста на Subaru XV и Jeep Compass вижте в ГАЛЕРИЯТА:

fallback
  • #12
    Филанкишия ( преди 3 години )
    И двете коли са силно надценени и не бих купил с такъв бюджет. А в статията изобщо не се разбира как са стигнали до извода коя е по-добра в офроуд и изобщо дали са добри при положение, че са тествани на равен терен в прекрасно време. Местата от снимките преспокойно ще ги мина с Хюндай-я с предно. ( а той има кофти проходимост). Да не говорим че лъскавите пластмаси на интериора са същото качество на автомобил с ниско ниво на оборудване от 2008-***.
  • #11
    v-1 ( преди 3 години )
    Само като чуя за СВТ и лошо ми става. Правят японците добри коли, но тази скоростна кутия трябва да се слага максимум на бюджетни модели, тип Дачия.
  • #10
    анонимен ( преди 3 години )
    На мен много ми допада XV. Но повече ми харесва предната генерация, тя е една легенда, една от култовите коли на петилетката 2010-2015, наред с Rav4 (2013), Honda Civic, Subaru Forester, Suzuki S-crosser, Citroen C3 Picasso, Peugeot 508, Citroen DS3, E-class с диамантените фарове.
  • #9
    анонимен ( преди 3 години )
    CVT и оуфроуд, не мерси.
  • #8
    анонимен ( преди 3 години )
    Компаса бих казал, че е много добро предложение за парите и проходимостта си. Малко евтинджос са пластмасите, ама са вкарали пари в шасито и 4х4 системата, което е разбираемо. Като искаш и скъп интериор и добра проходимост сумите отиват над 100К.
  • #7
    none ( преди 3 години )
    Един познат си купи Jeep Compass от промоцията им 69900 лв. та имах честта да го покарам (не е най високото ниво на оборудване). Като цяло на размери е колкото Nissan Qashqai, качеството на материалите в салона не е много високо, седалките са страшно неудобни, а багажника малък. 169-те коня на дизела не се усещат много (не знам колко тежи). За парите които искат има далеч по-добри предложения на пазара.
  • #6
    gad ( преди 3 години )
    Хубаво де, говорите за офроуд възможности а един тест не сте направили. Местенцата от клипчето и с обикновена корса Б ще ги мине човек без грижи. Напънете ги малко, да се види какво могат и какво - не.
  • #5
    JEEP ( преди 3 години )
    Щом става въпрос за оф-роуд, защо не са тествали TRAILHAWK версията на компас?
  • #4
    sas ( преди 3 години )
    Проблемът на тези модели (и по-големите им събратя) е, че ги купуваш не заради дизайн, или лукс, или технологии, а заради възпятите им офф-роуд възможности. Мислиш си, че си се качил на уникално проходима машина - има 1-2 см повече просвет, постоянно 4х4 или блокаж, и се буташ на места, където не ти е работата, или летиш в снега, защото другите са "там с некви паркетници". Имам Субару и в 99% от случаите то не е по-проходимо от 4х4 алтернативи на Шкода, БМВ или ФВ. Всъщност е доста прехвалено!
  • #3
    Dog ( преди 3 години )
    Компаса вътре е като *** екотой. Толкова *** и с долнопробна пластмаса. Не си заслужава парите. От двете коли Субарото е много повече кола.
fallback
Последни