Резките промени в атмосферното налягане могат да бъдат пагубни не само за човешкото здраве. От тях понякога страдат и автомобилите, особено ако те са придружени и със смяна на времето навън. Случва се понякога тези промени да причинят дори повреда на автомобила, като най-заплашени от това са два от основните му компоненти.
На първо место от промените във времето страдат гумите на автомобила, тъй като те са пълни с въздух, а той е газообразно вещество, което има свойството да се разширява при нагряване и да се свива при охлаждане. Излиза, че ако температурата на въздуха падне, налягането в гумите също намалява.
Тук трябва да отчетем един много важен факт - голяма част от шофьорите не проверяват редовно налягането в гумите си. Те сменят гумите си (поне повечето от тях) в началото на сезона и карат така до края, без дори да ги поглеждат. Реагират само, ако гумата се спука или видимо спадне, докато малките промени в налягането не им правят впечатление.
Ако приемем, че че средната разлика на температурите през зимата е около 25 градуса - от минус 10 до плюс 15, то излиза, че през този сезон налягането в гумите спада с 0,35 атмосфери, а това оказва влияние върху управляемостта.
Не бива да се забравя, че понякога сериозните температурни аномалии се получават и в рамките на няколко чака. Вечерта, когато оставяте автомобила си, навън може да е плюс 5, а на сутринта - минус 10. Това означава, че гумата може да спаднала с още 0,13 атмосфери. Излиза, че ако в началото на зимата тя е била напомпана с 2 атмосфери, в един момент налягането може да е достигнало 1,5 атмосфери, което е доста ниска стойност.
Заради промени в атмосферното налягане може да светне надпис Сheck engine, а двигателят да започне да заглъхва, което вероятно ще шокира някои шофьори, тъй като само ден по-рано атмосферният мотор на техния автомобил е бил напълно изправен.
Причината за това е, че въртящият момент и мощността на агрегата до голяма степен зависят от качеството на горивно-въздушната смес. В нея има кислород, който отговаря за процеса на изгаряне. А съдържанието на кислорода във въздуха зависи от времето - атмосферно налягане, влажност и температура. При влажен въздух кислородът е много по-малко отколкото при сух, затова и мощността на двигателя намалява макар и с малко.
Съответно, с падането на атмосферното налягане съдържанието на кислорода във въздуха намалява още повече. Заради това двигателят губи мощността особено при пътуване на голяма надморска височина. И ако датчикът за въздушен поток (MAF) е износен, то електронният блок за управление на двигателя ще подава по-обеднена смес. Затова е добре, датчикът също да бъде проверяван от време на време.