Използването на графен за батериите на електромобили е нещо, за което се говори от доста време и върху което се работи усилено. Очаква се скоро този материал да замени литиево-йонната технология, като ще може да предложи доста по-бързо зареждане на клетките.
Макар все още върху графеновата технология да има доста неизвестни, относно производството, разходите и оптимизацията, китайският автомобилен производител GAC обяви, че е извършил сериозна стъпка и е използвал графен за производството на супербързо зареждащи се клетки. И в случая не става въпрос просто за експеримент.
Първият автомобил, който ще използва иновативната батерия, ще бъде Aion V - електрически кросоувър на едноименната дъщерна марка на GAC. Моделът, който бе представен в края на 2019 година, ще бъде обновен и е във финалната си фаза на разработка, като се очаква да влезе в серийно производство още през есента на тази година.
По-добър проводник от медта, графенът е 200 пъти по-здрав от стоманата и 6 пъти по-лек. Благодарение на различни модификации на повърхността му, той също така има много добри качества по отношение на съхранение на енергията.
Според GAC, новата батерия може да използва 600-амперово зарядно устройство, което може да "напълни" до 80% от капацитета на акумулатора само за 8 минути. Компанията, обаче, не посочва за какъв капацитет на акумулаторите става въпрос, нито за мощността на електромобила.
Основният проблем с графена е свързан най-вече с неговата цена, която е около няколкостотин долара за грам. За да могат да намалят разходите и да прецизират използването на графена като количество, от GAC го използват по иновативен метод, използващ триизмерна и решетъчна структура.
Китайската автомобилна компания не е единствената, която работи по графеновата технология. Дори от Tesla заявиха интереса си към нея, което бе и причината Илън Мъск да закупи компанията Maxwell Technologies, която има солиден опит в областта на разработката на графенови суперкондензатори. Корейският гигант Samsung също е насочил погледа си към този материал и работи по батерии, които значително могат да редуцират времето за зареждане.
Испанският стартъп Earthdas вече финализира разработките на компактна батерия, подходяща за електрически мотоциклети и велосипеди, която може да бъде заредена за едва 5 минути. Още една испанска фирма - Graphenano, работи по графеново-полимерна батерия, която би могла за 5 минути да осигури пробег на електромобил от цели 500 км.
И докато всичко изброено по-горе все още е на фаза разработки, то от GAC са убедени, че могат да внедрят технологията на пазара още до края на тази година.