IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колите над 20 години у нас са вече близо 50%

Асоциацията на автомобилните производители иска държавна политика за промяна на автопарка в България

Не е новина, че автомобилният парк у в България е изключително остарял, но през последните години беше започнала плаха промяна към подобряване на съотношението между пласираните нови и употребявани автомобили на преклонна възраст. С идването на COVID-19 тенденцията пак се обърна, обявиха в своя позиция от Асоциацията на производителите на автомобили.


екология


По официални данни, в края на 2020 г. средната възраст на автомобилите, които се движат по българските пътища, е над 19 години. Леките автомобили до 5 години са само 6%, а повече от 70% от автомобилите са над 15 години. За съжаление през първия месец на 2021 година ситуацията продължава да се влошава със застрашителни темпове. Така България значително изостава от другите европейски страни по отношение на използването на екологични и безопасни превозни средства и към настоящия момент автопаркът в нашата държава е отчайващо стар, морално и физически.

„Само през месец януари на 2021 година броят на автомобилите на възраст над 20 години се е увеличил с 8% спрямо същия месец на миналата година (със 109 703 броя), като тези автомобили са достигнали рекордно висок дял - 48% от всички регистрирани ППС в България, или 1 845 856 броя ППС от общо регистрирани 3 813 677 броя. Това означава, че половината от използваните автомобили в нашата държава имат стандарти за екологичност и безопасност отпреди 20 и повече години, коментира Храбрин Иванчев, председател на Асоциацията на автомобилните производители.

От организацията подчертават, че връзката между възрастта на автомобилите и тяхната сигурност е доказана в световен мащаб. Използването на стари коли, в лошо техническо състояние, без да са оборудвани със съвременни технологии за безопасност и екологичност, пряко води до значително по-висока смъртност при пътни произшествия в България и до замърсяване на въздуха с вредни емисии, което също е изключително важен фактор за продължителността и качеството на живота, които имаме в нашата страна.

„Призоваваме за разработване на държавна политика за мобилност и за управляване на процесите, свързани с автопарка. Необходимо е незабавно създаване на правила и контрол при вноса на употребявани автомобили, както и при тяхната експлоатация и ремонт”, се казва още в позицията на Асоциацията.

0 от 500
  • #13
    10 rate up comment 6 rate down comment
    до 9 ( преди 1 година )
    Изобщо не си мисли, че новата електричка, дето не дими не е изхвърлила отрови, които тровят децата ти/и нашите/!! Само, че ония вече сме ги вдишали без да разберем!!
  • #12
    5 rate up comment 8 rate down comment
    м дааа ( преди 1 година )
    Не е толкова че колите са стари , а че са зле поддържани и от нисък клас , ако си в една Е-класа от 2000+ година - сигурността е една , но ако си с една фиеста или една панда от началото на века вече си е руска рулетка.
  • #11
    14 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Ония ден "хвалехте" 15г ЕС-класа, как пълни километража? Какво им е на колите около 2000г ? Не отговарят на измислени ЕКО норми, целящи единствено да си купувш вечно нова кола? Не виждам проблем в 20г автомобил, ако е поддържан както трябва. Това че българина все се оптива да мине "тънко" и не поддръжа или кара с изтъркани гуми донякъде е манталитет, който не вярвам да се промени и да имаше пари.
  • #10
    10 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    до от "мен да знаете"Приготвил съм едно хибридче модел 2020, ама ще ти го дам след 10 г. да му се радваш, че сега аз и семейството му се радваме.Е от такава "ганьовска философия" като твоята така ми е писнало...Пари на вятъра са за теб, за мен са инвестиция в сигурност и екологичност.
  • #9
    4 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    стига глупости от 20 години има 5 звезди за краштестове нищо не се е променило в автомобилния свят единственно цените скачат и качеството пада до степен самовъзпламеняване самоускорение убиващи еърбеци и тази организация която произвежда автомобили освен с ядене и пиене с друго не се занимават
  • #8
    12 rate up comment 1 rate down comment
    До #8 ( преди 1 година )
    Къде в статията видя да става дума за нещо изгодно. Става въпрос за сигурност и екология. Различно е, когато димиш с 20 год кола и рискуваш живота си и този на децата си при евентуален инцидент. Верно е, че са евтини, но това си има друга цена. Относно инвестицията, колите за които се говори в статията са консуматив. Тези за инвестиция са съвсем друга тема, по която си има отделни статия.
  • #7
    18 rate up comment 14 rate down comment
    от мен да знаете ( преди 1 година )
    Няма по голяма набутвация от това да си купиш нова кола. Това са пари на вятъра Новата колата е една от най лошите инвестиции тъй като още при самото закупуване вече губи 10% от стойността си а след 3 години вече губи 50%. След 10 години вече е загубила над 90% и точно това е моментът в който е най изгодно да се закупи. Хем е без пари хем все още има ресурс. Най изгодни за купуване са старите джипове. Те са много здрави и държат цена. Даже някой модели започнаха да поскъпват последните години..
  • #6
    28 rate up comment 2 rate down comment
    q ( преди 1 година )
    Не е срамно колата да ти е на 20 години.Срамно е като имаш 10 хиляди лева, да си купуваш дърт 15+ годишен "премиум" и после да те е страх да влезеш в нормален сервиз. Да караш с гуми втора употреба,Да вадиш вихрови клапи, катализатори и ДПФ филтри. Да си с шунтирани пиропатрони и датчици. *** пък да спираш пред панелката гордо и много да те уважават всички.Всеки може да си купи нормална количка среден клас и да я поддържа, както си трябва.
  • #5
    3 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Моята е на 2 и едвам я изтрайвам, така съм и с жените.
  • #4
    11 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Аз също искам да карам нова кола, ама цените не спират да растат. Преди 10 години с 30 хиляди си купуваш нормална нова кола, сега ти трябват поне 40. Най-интересното е, че скоро гледах клип в ютюб заснет в Индия /беше за някакви дупки по улиците/ и се оказа, че 90% от колите бяха нови. В Индия. Как става тая работа?