Лада Нива, която през последните няколко години се наричаше Lada 4x4 по сложни търговски причини, несъмнено е един от най-успешните продукти на съветсткото автомобилостроене. Тя се произвежда без кой знае колко съществени изменения вече почти 43 години, от дебюта през 1977. За времето и средата си е била и доста напредничава - със самоносеща конструкция и постоянно 4х4 задвижване.
У нас, "Нива"-та има много фенове, но и не по-малко противници. Според едните, това е най-бюджетният офроудър, който може да предложи много за "без пари", а поред другите, това е поредният модел на Lada, който е с некачествена изработка и дори директно от шоурума трябва да се закара в качествен сервиз, където да се сменят различни кабели и маркучи.
Ние не можем да вземем отношение по въпроса, що се отнася до текущия модел, тъй като покрай новите екостандарти на ЕС тя вече не се предлага официално в България. Според вносителя това е временно, докато се получи нова хомологация. Междувременно за любителите на достъпния офроуд остава вариантът за покупка втора ръка - по автокъщите "Нива" се намира на всякакви цени между 1500 и 15 000 лева. Без да сме я тествали, не можем да кажем дали тази Лада си струва. Но ето какво мислят по въпроса колегите от авторитетното руско издание За Рулем, подбрали плюсовете и минусите на някогашния ВАЗ 2121.
Лада Нива на старо: плюсовете и минусите (ГАЛЕРИЯ):
Моторът на ВАЗ‑2121 с 8к лапана и мощност от 79 до 83 к.с. получи увеличен до 1,69 литра обем и инжекционна система през 1994 г. След това агрегатът бе доработван многократно, включително и заради екологичните изисквания. Той се поставя и на родственика Chevrolet Niva.
Ресурсът на синхронизиращата верига е около 100 000 км, но с късмет може да надживее двигателя - ограничението се оценява на 150 000 км. Самият двигател е прост и лесен за поддръжка.
Основни недостатъци: шумен, ненаситен, склонен към разход на масло и прегряване (поради капризите на термостата). Производствените дефекти са чести в различни елементи. Често срещани източници на външен шум: водна помпа, хидравлични повдигачи, главни и свързващи лагери.