fallback

Как един българин оформи автомобилните вкусове на Америка

От село Пушево до върховете на дизайна: историята на Илия Русинов

Пушево е селце на 12 километра от Велико Търново. И то, както повечето български села, е жертва на обезлюдяването в последните три десетилетия - от някогашните близо хиляда жители са останали 116, а и те са предимно възрастни хора. Днес Пушево е спокойно място, където почти нищо не се случва. Но тъкмо оттук някога тръгва историята на един от най-значимите автомобилни дизайнери на Америка през ХХ век.

Илия Русинов с някои от знаковите си концепти - и с модела, от който някога тръгва пътят му      Илия Русинов, наричан от колегите в General Motors "Ръс", си отиде през ноември миналата година, три месеца след като навърши 90. През половината от този забележителен живот той бе дизайнер в GM - работейки с няколко поколения светила в тази професия, като се започне от легендарните Харли Ърл и Бил Мичъл, и се приключи с Ед Уелбърн. Самият Русинов остана на позицията помощник главен дизайнер в продължение на три десетилетия.      Русинов като млад дизайнер в GM. Снимки от семейната колекция       Междувременно упорито отказваше десетките предложения за повишения, защото, както обясни пред един журналист през 90-те, предпочитал свободата на ателието за концептуален дизайн пред принудителните ограничения в реалното производство. Всъщност Илия превърна детската си мечта да рисува коли в занимание за цял живот. "Татко продължи да рисува почти до края на живота си. Това му беше в кръвта", разказа синът му Пол след погребението.      Илия Русинов с баща си Иван, сам сериозна фигура във Ford и в щатската автомобилна индустрия като цяло, и с майка си Прония, учителка по пиано от Варна

Пол Русинов носи името на прадядо си Павле, от когото започва американската история на рода от Пушево. Понеже бедното откъм земя полупланинско селце трудно изхранва растящото си население, през 1902 Павле Русинов заминава на гурбет отвъд океана. В Пушево да се грижи за семейството е оставен големият му син Иван. Но Иван също мечтае за Страната на неограничените възможности и на 19 години залага част от нивите, извървява пеш 20-те километра до Лесичери и се качва на влака. В Америка успява да открие баща си и старият Павле се прибира у дома да се грижи за фамилията, а Иван остава да учи. Завършва по два класа за година, после се дипломира като инженер и започва работа във Ford Motor Company (в аналите на компанията ще го откриете като Evan P. Russinoff). Жени се за българка - Прония, учителка по пиано, и на 27 август 1930 година в Детройт се ражда синът им Илия.      Реклама за пощенския курс по дизайн, от който тръгва професионалната кариера на Илия

Като всяко нормално момче, и той прекарва детството си в рисуване на коли по полетата на тетрадките. Но увлечението му малко надхвърля това на съучениците му. Записва се за курс по автомобилен дизайн по пощата - пряк прародител на днешните онлайн курсове - заради обещанието, че лекциите се съставят под надзора на самия Харли Ърл, гения зад дизайна на General Motors. Не е много ясно дали наистина е било така, но скоро Илия има възможност да се учи от Ърл не по пощата, а лично - и съвсем отблизо.     Моделът, с който Русинов печели националния конкурс на Fisher. Наградата се равнява на едногодишна заплата, която той инвестира в образованието си      Докато учи в художественото училище, приятел го съветва да участва в националния конкурс за дизайн на Fisher Body Craftsman's Guild. През първата година е трети, а на следващата го печели, заедно с голямата награда от 4000 долара. През 1949 това са много пари - горе-долу една годишна заплата (преизчислени според инфлацията, днес биха били около 42 200 долара). Илия ги инвестира в бъдещето си като професионален дизайнер. През 1954 завършва промишлен дизайн в реномирания Pratt Institute, и по препоръка на преподавателите си е поканен на интервю в GM. "Ти имаш бензин в кръвта!", възкликва Бил Мичъл, легендарният създател на Corvette Stingray, докато преглежда папката му със скици.     Реклама на Pontiac Grand Prix от 1966, създаден от Илия Русинов

През първата си година в GM Илия работи под прякото ръководство на Харли Ърл и Мичъл. Фокусира се върху концептуалните модели, от които редовите дизайнери черпят вдъхновение за серийните модели. Много от идеите в скиците на Русинов после намират място в някои от най-емблематичните американски коли на 50-те, 60-те и 70-те, и задават тона в автомобилната мода за години напред. Но има и някои серийни модели, създадени от него: като Pontiac Grand Prix и Firebird, Oldsmobile Toronado, Chevrolet Camaro. Русинов е сред създателите и на Corvair - пословичен с инженерните си недостатъци, но забележителен като дизайн автомобил.     Илия с Corvair, за чийто дизайн има съществен принос. Снимка: Eva McGuire

За разлика от много други емигранти, фамилията Русинови не прекъсва и връзките с България. Иван Русинов се връща в родината два пъти, през 1962 и 1970. Синът му също не забравя корените си, и неслучайно двете му внучки са кръстени София и Елена.      Илия с внучките си София и Елена

Дори и в момента една творба на Илия Русинов е част от експозицията на Детройтския институт по изкуствата. В разговор с един американски журналист познатите му почти в един глас споделят, че ще го запомнят не само като талантлив дизайнер, но и като съвършен джентълмен и отличен цигулар, готов винаги да посвири за удоволствие на приятелите си.     Илия не спрял да рисува почти до самия си край, споделя синът му. Снимка Eva McGuire      А за хората, които не са го познавали, Илия оставя вдъхновяващия пример колко щастлив може да бъде човек, успял да превърне в професия онова, което обича най-много.

Автомобилите на Илия Русинов (ГАЛЕРИЯ):

 

 

fallback
  • #20
    анонимен ( преди 1 година )
    Много готина статия. Мерси.
  • #19
    Лаврентий Берия ( преди 2 години )
    Великолепни автомобили от онези хубави времена, когато човешкия стремеж нямаше граници и ограничения! Поклон пред българина който е направил дизайна им! Светла му памет!
  • #18
    Том ( преди 3 години )
    Защо бягат ли? Отговора се вижда навсякъде около нас. Съвременната ни история е пропита с омраза към умния към интелигентния. Това е направо национална традиция. Дори ако погледна само собствения си съзнателен живот, още от дете помня отношението към отличили я се, към находчивия и умния. Нима не чувате всеки ден традиционните български фрази: "Ти ли па си най-умния, бе?" "К'во се пра'иш на умен, бе?"
  • #17
    К ( преди 3 години )
    К
  • #16
    анонимен ( преди 3 години )
    Поклон! Това са емигрантските нации в т.н. "нов свят". В Европа имигрантите и децата им са дискриминирани и не могат да се разгърнат така като в Америките, Австралия и т.н.
  • #15
    Петьо Митуцов ( преди 3 години )
    Поклон пред великите българи и човека, написал статията!
  • #14
    Петьо Митуцов ( преди 3 години )
    Намирам за доста тъжно и жалко дори, че сред автомобилните ентусиасти, а и редовите поданици на България е малко известен факта, че българин е отговорен за дизайна на едни от най-популярните и легендарни модели на Дженерал Мотърс и американските автомобили въобще...
  • #13
    анонимен ( преди 3 години )
    Добрече са избягали. Тук щяха да са овчари, най-много шлосер примерно.
  • #12
    Evlogi ( преди 3 години )
    Ама Пушево е известно и с колония кактуси също :)
  • #11
    Д.Димитров ( преди 3 години )
    Какво значение къде се е родил, бе драги?! Майка му и баща му са българи, той носи българско име, връща се в България...какъв да е?Най ми харесват неговите Понтиак Файърбърд и Каталина.
fallback
Последни