fallback

Как един българин оформи автомобилните вкусове на Америка

От село Пушево до върховете на дизайна: историята на Илия Русинов

Пушево е селце на 12 километра от Велико Търново. И то, както повечето български села, е жертва на обезлюдяването в последните три десетилетия - от някогашните близо хиляда жители са останали 116, а и те са предимно възрастни хора. Днес Пушево е спокойно място, където почти нищо не се случва. Но тъкмо оттук някога тръгва историята на един от най-значимите автомобилни дизайнери на Америка през ХХ век.

Илия Русинов с някои от знаковите си концепти - и с модела, от който някога тръгва пътят му      Илия Русинов, наричан от колегите в General Motors "Ръс", си отиде през ноември миналата година, три месеца след като навърши 90. През половината от този забележителен живот той бе дизайнер в GM - работейки с няколко поколения светила в тази професия, като се започне от легендарните Харли Ърл и Бил Мичъл, и се приключи с Ед Уелбърн. Самият Русинов остана на позицията помощник главен дизайнер в продължение на три десетилетия.      Русинов като млад дизайнер в GM. Снимки от семейната колекция       Междувременно упорито отказваше десетките предложения за повишения, защото, както обясни пред един журналист през 90-те, предпочитал свободата на ателието за концептуален дизайн пред принудителните ограничения в реалното производство. Всъщност Илия превърна детската си мечта да рисува коли в занимание за цял живот. "Татко продължи да рисува почти до края на живота си. Това му беше в кръвта", разказа синът му Пол след погребението.      Илия Русинов с баща си Иван, сам сериозна фигура във Ford и в щатската автомобилна индустрия като цяло, и с майка си Прония, учителка по пиано от Варна

Пол Русинов носи името на прадядо си Павле, от когото започва американската история на рода от Пушево. Понеже бедното откъм земя полупланинско селце трудно изхранва растящото си население, през 1902 Павле Русинов заминава на гурбет отвъд океана. В Пушево да се грижи за семейството е оставен големият му син Иван. Но Иван също мечтае за Страната на неограничените възможности и на 19 години залага част от нивите, извървява пеш 20-те километра до Лесичери и се качва на влака. В Америка успява да открие баща си и старият Павле се прибира у дома да се грижи за фамилията, а Иван остава да учи. Завършва по два класа за година, после се дипломира като инженер и започва работа във Ford Motor Company (в аналите на компанията ще го откриете като Evan P. Russinoff). Жени се за българка - Прония, учителка по пиано, и на 27 август 1930 година в Детройт се ражда синът им Илия.      Реклама за пощенския курс по дизайн, от който тръгва професионалната кариера на Илия

Като всяко нормално момче, и той прекарва детството си в рисуване на коли по полетата на тетрадките. Но увлечението му малко надхвърля това на съучениците му. Записва се за курс по автомобилен дизайн по пощата - пряк прародител на днешните онлайн курсове - заради обещанието, че лекциите се съставят под надзора на самия Харли Ърл, гения зад дизайна на General Motors. Не е много ясно дали наистина е било така, но скоро Илия има възможност да се учи от Ърл не по пощата, а лично - и съвсем отблизо.     Моделът, с който Русинов печели националния конкурс на Fisher. Наградата се равнява на едногодишна заплата, която той инвестира в образованието си      Докато учи в художественото училище, приятел го съветва да участва в националния конкурс за дизайн на Fisher Body Craftsman's Guild. През първата година е трети, а на следващата го печели, заедно с голямата награда от 4000 долара. През 1949 това са много пари - горе-долу една годишна заплата (преизчислени според инфлацията, днес биха били около 42 200 долара). Илия ги инвестира в бъдещето си като професионален дизайнер. През 1954 завършва промишлен дизайн в реномирания Pratt Institute, и по препоръка на преподавателите си е поканен на интервю в GM. "Ти имаш бензин в кръвта!", възкликва Бил Мичъл, легендарният създател на Corvette Stingray, докато преглежда папката му със скици.     Реклама на Pontiac Grand Prix от 1966, създаден от Илия Русинов

През първата си година в GM Илия работи под прякото ръководство на Харли Ърл и Мичъл. Фокусира се върху концептуалните модели, от които редовите дизайнери черпят вдъхновение за серийните модели. Много от идеите в скиците на Русинов после намират място в някои от най-емблематичните американски коли на 50-те, 60-те и 70-те, и задават тона в автомобилната мода за години напред. Но има и някои серийни модели, създадени от него: като Pontiac Grand Prix и Firebird, Oldsmobile Toronado, Chevrolet Camaro. Русинов е сред създателите и на Corvair - пословичен с инженерните си недостатъци, но забележителен като дизайн автомобил.     Илия с Corvair, за чийто дизайн има съществен принос. Снимка: Eva McGuire

За разлика от много други емигранти, фамилията Русинови не прекъсва и връзките с България. Иван Русинов се връща в родината два пъти, през 1962 и 1970. Синът му също не забравя корените си, и неслучайно двете му внучки са кръстени София и Елена.      Илия с внучките си София и Елена

Дори и в момента една творба на Илия Русинов е част от експозицията на Детройтския институт по изкуствата. В разговор с един американски журналист познатите му почти в един глас споделят, че ще го запомнят не само като талантлив дизайнер, но и като съвършен джентълмен и отличен цигулар, готов винаги да посвири за удоволствие на приятелите си.     Илия не спрял да рисува почти до самия си край, споделя синът му. Снимка Eva McGuire      А за хората, които не са го познавали, Илия оставя вдъхновяващия пример колко щастлив може да бъде човек, успял да превърне в професия онова, което обича най-много.

Автомобилите на Илия Русинов (ГАЛЕРИЯ):

 

 

fallback
  • #10
    Бай Дън ( преди 3 години )
    Във документални филми казваха че Русинов е руснак, но не и българин
  • #9
    сепуко харакири ( преди 3 години )
    Когато даваш оценки, кой и как говори български,първото необходимо условие е да пишеш на български, а не на маймуница.Иначе браво на момчето.
  • #8
    Готин ( преди 3 години )
    амисляли ли сте се, защо умните българи не просперират в България. Всяка нация е създала велики умове но, българите са способни да унищожат всеки надигнал глава над ,,калното блато,,. Първо го обявяват за луд, след което се стремят да присвоят успеха му.Изтичането на мозъци е следствие на увреденият ни ген.
  • #7
    анонимен ( преди 3 години )
    Интересно и наистина вдъхновяващо. Обаче той си е американец - роден, отраснал и изучен там. Няма защо да си присвояваме личности и история подобно на югозападните ни съседи-братчеди.
  • #6
    анонимен ( преди 3 години )
    Българин е изобретил автоматичната скоростна предавка..
  • #5
    7 ( преди 3 години )
    Ако всеки се зависли и направи по нещо добро, без значение какво и на кого, света ще е по-добро място. Евала на този българин, ако всичка това е вярно, се даказва правилато, че не само талант трябва, но и среда.
  • #4
    Д ( преди 3 години )
    Поздравление за хубавата статия. Шапка му свалям на човека.
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    Снимка 17, като че ли е използвана за направата на Bugatti La Voiture Noire, само дето бугатито няма капаци на задните колела.
  • #2
    Fury ( преди 3 години )
    Забравих Иван Ночев - трима американски президенти Р. Рейгън, Дж. Картър и Джордж Буш (старши) присъстват на погребението му.
  • #1
    Fury ( преди 3 години )
    Българинът е много талантлив, но трябва да попадне на благодатна "почва". Да си спомним за Джон Атанасов и компютъра, за Виден Табаков, който проектира кацащия модул на Аполо на Луната, Асен Йорданов - легендарния ДС - 3 "Дакота" и много други...
fallback
Последни