В началото на 2020 годи ръководството на концерна General Motors взе решение да ликвидира австралийската марка Holden, която просъществува повече от 160 години. Тогава беше обявено, че тя ще отиде в историята в първия ден на 2021 година и това вече е факт.
Първият модел на марката е Holden 48-215 от 1948 година.
Основател на компанията е английският емигрант Джеймс Холдън, който стартира своя бизнес със седла през 1856 година в Аделаида. В началото на XX век фирмата започва да ремонтира салони на автомобили, а през 1918 година стартира производство на каросерии, които поставя върху шасита на различни марки. През 1948 година Holden става част от американския концерн General Motors и се превръща в официален производител на автомобили.
През втората половина на века Holden продава стотици хиляди автомобили годишно в Австралия. В началото на XXI век обаче местните производители стават неконкуретноспособни и губят битката с чуждестранните компании. Например, през 2019 година първото място по продажби в Австралия заема пикапът Toyota Hilux, който е избран от 47 000 купувачи.
Спадът на търсенето прави впечатление и на GM, но Holden получава сериозна подкрепа от властите, тъй като е водещият австралийския автомобилен производител. Идеята е да се запазят работните места, но тя струва прекалено скъпо на държавата, тъй като работната ръка е прекалена скъпа, а логистиката и производството на компоненти в Австралия излиза 5 пъти повече, отколкото в страните от Юго-Източна Азия, например.
Проблемът с доставките на оборудване дълго време се решава от факта, че голяма част от него е унифицирано. Едно и също предприятие произвежда от седалки до колела за австралийските заводи на Holden, Ford и Toyota, които са почти еднакви и това позволява спестяване на разходите. През 2013 година обаче Ford обявява предстоящото затваряне на завода си в Австралия, което става факт през 2016. Производство на компоненти само за две компании става неизгодно и само година по-късно своите заводи едновременно закриват Holden и Toyota.
Така от гамата на Holden изчезват локалните модели, в тома число и много популярните в страната "ютове" (леки пикапи). В продължение на няколко години Holden продава в Австралия копия на европейски модели на Opel, както и корейски и американски кросоувъри. Също така марката предлага рамни всъдеходи Trailblazer и Colorado, които се доставят от Тайланд. Продажбите обаче падат всеки месец, като за първите 10 месеца на 2020 година те са близо 2 пъти по-малко от тези на Toyota Hilux.
От днес с доставката на американски коли в Австралия ще се занимава подразделението General Motors Specialty Vehicles (GMSV), което ще преработва внесени от САЩ модели, като ще мести волана им от лявата страна на дясната. По тази схема в страната вече се продават Chevrolet Camaro и пикапът Silverado, като се очаква през втората половина на местния пазар да пристигне и новият Corvette, който за първи път в историята си ще получи модификация с десен волан.
Снимки: Holden