България е най-катастрофално представящият се автомобилен пазар в ЕС през ноември, показва статистиката на АСЕА. Това силно се разминава с уверенията на политици и икономисти, че българската икономика била по-слабо засегната от коронавируса в сравнение с повечето европейски държави.
Пазарът на нови автомобили в Европа се е свил с нови 12% през ноември след въведените от доста правителства повторни затваряния заради коронавируса. Това до голяма степен заличава плахото възстановяване от лятото и води до общо 25.5% спад на европейския пазар за 11-те месеца, сравнени със същия период на 2019. Разликата е около 3 милиона автомобила.
На фона на всеобщите спадове през ноември Jeep отчита... 19.9% ръст. Всъщност през месеца Jeep е продал повече автомобили от Honda, Jaguar и Land Rover, взети заедно
Рекордьор по спад през ноември е България, където общите регистрации са едва 1544, почти двойно по-малко (-45.2%) от същия месец на 2019. Единствената друга страна в ЕС, където свиването през месеца надхвърля 30%, е Словения (-33%), но дори и така словенският пазар е почти три пъти по-голям от българския, при над три пъти по-малко население.
Парадоксално, но някои пазари отчитат и плюсове през ноември - дори такива в пълен лодаун като Гърция (+2.4%). Най-висок месечен ръст имат Ейре (+20%) и Кипър (+11%), в положителната територия са още Дания и Румъния.
За 11-те месеца на 2020 България е вторият най-пострадал пазар, със свиване от 36.5% (20 661 регистрации срещу 32 511 преди година). Eдинствено Хърватия (-42.4%) e пред нас, а близо зад нас са Испания (-35.3%) и Португалия (-36.4%). Най-малко пострадали са пазарите в Норвегия (-7.8%), Литва (-16.2%), Швеция (-16.4%), Дания (-16.5%), Финландия (-16.7%) и Кипър (-17.4%).
20-те най-продавани марки в Европа до ноември 2020 (ГАЛЕРИЯ):
Французите имат сериозен пазарен успех със Zoe, най-продавания електромобил в Европа тази година. Останалата част от гамата им обаче пострада сериозно от коронавируса и от затварянето на фабриките от Макрон. Все пак спадът за 11-те месеца е малко по-нисък от средния (-24%) и пазарният дял се увеличава минимално до 7.6%.