IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

ААП поиска единен регистър на всички коли и онлайн-регистрации в КАТ

Вносителите настояват държавата да подпомогне закупуването на екологични превозни средства

Единен регистър за автомобилите в България, държавна скрапингпрограма, която да подпомогне закупуването на екологични превозни средства и онлайн регистрация на новите автомобили в КАТ - това са само част от предложенията на ААП (Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България), които бяха представени днес. 


онлайн регистрация


Според представители на асоциацията, възможността да се подават заявления за регистрация в КАТ онлайн е една от важните стъпки, които трябва да бъдат предприети, с оглед на епидемиологичната обстановка у нас. ААП изяви и готовност да съдейства на Пътна полиция за стартиране на онлайн-регистрациите на нови автомобили, като по този начин се цели намаляването на опашките в КАТ с до 15%, колкото е и броят на регистрациите на нови автомобили в общия брой регистрации. 

„Електронната услуга ще се извършва с помощта на електронен сертификат на автомобила, издаден от производителя. Тези сертификати се подават към европейска организация, наречена EUCARIS. На базата на подаван от нас VIN-номер на автомобила, от Пътна полиция ще могат да теглят този сертификат и така по електронен път да се извършва регистрацията. Очакваме процесът да стартира през следващата година", заявиха от ААП.

От асоциацията припомниха, че България разполага с най-стария автопарк в Европа. По официални данни, в края на 2019 г. средната възраст на автомобилите, които се движат по нашите пътища, е над 18 години. Новите леки коли - тези които са на до 5 години са само 6%, а тези до 10 г. - под 7%. За съжаление, над 70% са автомобилите, които са над 15-годишни. Само през последната година броят на автомобилите над 20 години в автопарка на България се е увеличил с над 136 000, докато тези до 5 години е намалял с 2 500 броя.


онлайн регистрация

Затова и от ААП предлагат създаване на постоянна държавна програма за бракуване (скрапинг) на стари автомобили от всички категории и класове. Тя ще насърчи замяната на част от неефективните, необорудваните със съвременни системи за активна и пасивна безопасност, силно замърсяващи превозни средства с нови автомобили. Тази програма ще подпомогне и фирмите от бранша в този труден конкретен момент и ще стимулира автомобилния пазар за преодоляване на последиците от COVID-19. 

"Пандемията оказа значително негативно икономическо и финансово въздействие върху автомобилната индустрия, включително и на българските компании, работещи в сектора. От началото на кризата намалението на оборота от дейността на членовете на ААП е близо 35 %. Проучването на въведените в европейските държави (22 от 28!!) подобни програми с икономически стимули за увеличаване на пазарното търсене на нови автомобили е подобрило значително състоянието на автопарка в тези страни, намалило е броя на пътните инциденти и е подобрило чистотата на въздуха", заяви Храбрин Иванчев, председател на ААП.

Предлаганата скрапинг програма е с няколко основни елемента. Всеки гражданин в България, който предаде за бракуване/разкомплектоване употребяван регистриран автомобил с първа регистрация преди 01 Януари 2005 г. или с екологична категория от „Евро 1” до „Евро 3” (над 15 год. възраст) да получи бонус при закупуване на фабрично нов автомобил, от категория М1 и N1, без ограничения в сегментите. 

Бюджетът, предвиден за програмата е 50 350 000 лв., като се очаква, че тя не само ще стимулира обновяването на автомобилния , но ще има положителен ефект и за държавния бюджет на страната. Сумата и броят на автомобилите е определен на база 15% от прогнозния брой продавани нови автомобили за съответната година. Това означава, че ще могат да бъдат изтеглени над 9000 автомобила на възраст над 15 години. В това време ще бъдат закупени същия брой нови автомобили, отговарящи на най-високите изисквания за екологичност и безопасност в Европа.

Предлаганата субсидия за закупуване на фабрично нов автомобил е 10 000 лв. за електрическо превозо средство, 7500 лв. за хибриден модел и 5000 лв. за амотомибил с екологична категория Евро 6d. От асоциацията посочват, че при примерна цена за новозакупен автомобил по програмата в размер на 35 000 лв. с ДДС, очакваните постъпления в държавния бюджет за същия период ще се увеличат от внесено ДДС, корпоративен данък и данък дивидент, годишния данък „превозно средство” и от винетни стикери със сумата от над 70 000 000 лв.

„Наш приоритет е и създаването на единен регистър за автомобилите в България. ААП направи предложение в проекта на нов Закон за движение по пътищата да бъде регламентиран неговата функционалност. Подобен регистър е направен в много европейски държави, като в него се вписват всички ППС при първоначалния преглед и регистрация. В процеса на ползване му, всеки, който има досег с превозното средство, следва да отбелязва извършените дейности – ремонти, застрахователни събития, технически прегледи и т.н. В електронното досие на всеки автомобили ще има пълна база данни относно техническата изправност на ППС, вкл. и показанията на километража. От тази база данни всички фирми, които си взаимодействат с автомобилния бранш, ще могат да черпят достоверна и сигурна информация, както и потребителите ще могат да направят справка за даден автомобил, преди да го купят срещу минимална такса. Нашият призив е да започнем да управляваме процесите, свързани с автопарка на България. Стартирайки с контрола на вноса на употребявани автомобили - да се знае какви коли идват, че са технически изправни и не замърсяват прекомерно околната среда", каза още Храбрин Иванчев.


0 от 500
  • #15
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Когато ми предложат нормална кола с атмосферен бензинов двигател и ресурс 500 000 км и не ме задължават да плащам каско колкото струва колата (съответно не ми поръчват колата за изчезване) да звъннат. Няма да откажа и безвъзмездна помощ от 50% от месечната ми запалата за периода на близинга
  • #14
    4 rate up comment 6 rate down comment
    Лобизъм в действие ( преди 3 години )
    Къде по света те задължават да си бракуваш старата кола зорлян? И мантрите за безопасността .. аре, моля!
  • #13
    4 rate up comment 5 rate down comment
    root ( преди 3 години )
    @13Бедните с заплати по 1000 лв. искат същите права за достъп до образование, медицински грижи и публична инфраструктура, като тези с заплати 3000+ ( да дори в България са доста тези хора.) които внасят 3 пъти + повече данъци.Приказките за бедните дето субсидират богатите в тоя случай си ги запазете за кварталната сбирка на хейтърите на електромобили.За другото сте прав.
  • #12
    6 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    държавна субсидия за електричка значи бедните с данъците си да купуват на богатите коли. Българите нямат принудата на държавата да държат колите си изправни.достатъчно е да върнат от преглед колите без катализатор и фап филтър и хиляди бангии ще поемат към скрападжииницата.
  • #11
    6 rate up comment 0 rate down comment
    да ( преди 3 години )
  • #10
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
  • #9
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    "...над 70% са автомобилите, които са над 15-годишни..." но пък повечето са БМВ, Мерцедес и Ауди. Докато колите се ремонтират в гаражни сервизи, които на книга не съществуват, няма смисъл от този регистър. То да седнат да затегнат контрола при ГТП-то и бързо ще се бракува сериозна част от ***
  • #8
    11 rate up comment 0 rate down comment
    7 ( преди 3 години )
    Като идея - да! Това е отдавна практика в белите държави! Но точно пък тая Агенция - много добре се знаят повечето от членовете - бивши партиини величия и номенклатурчици!!
  • #7
    5 rate up comment 1 rate down comment
    kron ( преди 3 години )
    Подкрепям напълно идеите. Самият факт, че на старата октавия й свалиха цената с около 5 хил. лв. заради смяна на модела и шкода стана лидер по продажби, означава, че 5те хиляди субсидия ще подтикнат много хора да се осмелят за нова кола. И за разлика от някои коментиращи, аз не изповядвам мотото "Важно е на Вуте да му е зле" - всички сме в кюпа. Колкото повече хора вдигнат стандарта, толкова повече работа ще има за всички.
  • #6
    6 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Ние пък предлагаме на държавата да разпусне т.н. "Асоциация на бла-бла" - така или иначе никаква реална полза от нея няма, само дето търсят пари от държавата с поредните фантасмагории!