Плановете да се забранят двигателите с вътрешно горене във Великобритания най-вероятно наистина ще бъдат изтеглени с 10 години напред, от 2040 за 2030 година, съобщава The Financial Times, цитирайки добре осведомени правителствени източници. Забраната се отнася до продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили. Под обхвата й засега попадат и хибридите, но по всяка вероятност за зареждащите се хибридни модели (plug-in, PHEV) ще се добави отсрочка до 2035 година.
Според FT лично премиерът Борис Джонсън бил привърженик на 2030 като дата за затваряне на пазара за двигатели с вътрешно горене. Според калкулации на Cambridge Econometrics, с които борави и правителството, по-ранната забрана би създала нови 32 000 работни места на Острова и ще повиши БВП на страната с 0.2% - или над 4.2 милиарда лири годишно. Засега обаче няма детайли как точно са пресметнати тези ефекти.
Надеждите са част от ползите да дойдат от по-ниските разходи по обслужването и експлоатацията на електромобили, които на теория биха освободили средства на бизнеса и биха ускорили икономическата активност. Намаляването на нуждите от вносен петрол и повишеното потребление на генерирана в страната енергия също ще засилят националната икономика.
Малко по-късно се разбра, че докладът всъщност е направен по поръчка на Greenpeace. Неговият тон е в силен контраст с представителите на автомобилната индустрия във Великобритания, които наското заявиха чрез браншовата си организация, че изтеглянето на забраната за 2030 година ще е "унищожително".
Любопитно е също как евентуалната по-ранна забрана ще се отрази на износа на употребявани коли от Острова към страни като България. Понеже са с десен волан, автомобилите от британския пазар се търсят по-малко и съответно са по-евтини от тези от Германия, Холандия и пр. Затова и в последните години все повече българи, особено от по-малки населени места, се насочват към тях. Забраната на дизела и бензина би могла още повече да смъкне цените на британските коли. Възможен е обаче и обратният ефект - повече британци да се насочат към коли втора ръка, с цел да изпреварят въвеждането на забраната и да си осигурят относително евтино превозно средство вместо все още твърде скъпите електромобили.
Още по темата:
-
Ако се въведат мита към ЕС, японците ще настояват държавата да им ги покрива
-
Само седем държави не субсидират колите на ток. Кой колко дава в ЕС?
-
Производители предупредиха британското правителство, че подготвя социална бомба