Нови олекотени панели за купето, изработени от карбон и други композитни материали биха могли да доведат до революция в производството на електромобили през следващото десетилетие. В това ни уверяват от израелската компания Plasan, специализирана в производството на автомобилни компоненти за цивилни и военни нужди.
Проектът на Plasan може да доведе до намаляване теглото на автомобилните купета с 45% спрямо стоманените и над 20% спрямо настоящите алуминиеви конструкции. Компанията е представила проекта си на редица компании: конвенционални автомобилни производители, както и такива, развиващи моторспорт дейности и конструиращи състезателни машини.
В основата на технологията на Plasan е нов принцип на производството на въглеродни влакна и оформянето им в разнообразни панели. Такива ще могат да се правят за пода, покрива и страните на даден автомобил. Панелите ще се свързват помежду си с алуминиеви "планки", които ще позволяват много бърз монтаж на поточните линии.
"Надяваме се до две - три години отделни компоненти да могат да се произвеждат по нашата технология, а след още известно време да можем да предложим цяло купе", заявява шеф-дизайнерът на фирмата Нир Кан.
От Plasan вярват, че методът им ще е голям пробив в производството, тъй като новият тип купета ще могат да се произвеждат на съществуващите поточни линии и асемблирането им ще е със същите базови техники, като това на металните каросерии. Израелците заявяват, че няма да има проблем да произвеждат стотици хиляди купета годишно.
Макар технологията за използване на карбон да е относително скъпа, от фирмата пресмятат, че разходите за спестяване на тегло в един електромобил ще са около 10 долара за килограм. А в резултат на олекотяването ще бъде подобрена ефективността и ще бъде повишен на машините.