През 1903 година Вилхелм Майбах създава един автомобил за Daimler, какъвто никой дотогава не е виждал. Казва се Mercedes Simplex 60 и е доста по-бърз, по-технологичен и доста по-комфортен от всичко на пазара. Фактически това е първата премиум кола в историята. 117 години по-късно караме неговия пряк потомък - седмото поколение на S-класата.
Това е кола от епохата, когато луксозните модели на Mercedes се рекламираха така: създадени от инженери, без да ни пука за разходите.
Разбира се, много отдавна вече не е така. В тази компания, както и навсякъде, счетоводителите имат главната дума. Но все още S-класата си остава нещото, с което Daimler показва своето бъдеще. Показва ни какви технологии ще има в масовите автомобили след 5, 10 или 15 години.
МИНУСЪТ Е, ЧЕ НЕ ЧУВАТЕ МНОГО-МНОГО ДВИГАТЕЛИТЕ, а те си заслужават. В България като начало ще се предлагат три вeрсии на S-класата, всичките със задвижване на четирите колела и с 9-степенен автоматик. Два от тях са варианти на шестцилиндровия дизел - 350d, с 286 коня и стартова цена около 215 000 лева, и 400d, с 330 коня за 229 000 лева.
435+22 к. с. максимална мощност 520 Нм макс. въртящ момент 4.9 секунди 0-100 км/ч |
Над тях стои класиката S500, с шестцилиндров бензинов агрегат, съчетан с 48-волтова хибридна система. Тук мощността е 435 коня, с още 22 допълнителни, които може да добави стартер-генераторът при нужда. Ускорението от място до 100 км/ч отнема само 4.9 секунди. За да го имате, трябва просто да отидете при дилъра с четвърт милион лева. И даже ще ви върнат... една стотачка.
ДОГОДИНА ЩЕ ИМА И ПЛЪГ-ИН ХИБРИД с още по-добра динамика. Само че, честно казано, не мислим, че тя ви е нужна. Новата S-класа е много приятна за каране, директна и учудващо повратлива. Но целта й не е да ангажира шофьорските ви умения - тъкмо напротив. Тази кола иска да ви отпусне. Като споменахме повратливост, ето и другата голяма новост: завиващи задни колела. Срещали сме ги при доста други модели, от Renault до Аudi. Но тук те могат да се отклоняват с рекордните 10 градуса. Ефектът е смайващ: тази гигантска гемия има същия радиус на завой като дребната А-класа.
АДАПТИВНОТО ОКАЧВАНЕ НА MERCEDES е усъвършенствано допълнително и вече се самонастройства до 1000 пъти в секунда. Комфортът на возене е толкова добър, че спирате да го забелязвате. Окачването може да повдигне странично колата с до 8 сантиметра, за да ви предпази при страничен удар. Има и нова въздушна възглавница за пътниците отзад.
Освен всичко друго, новата S-класа може и да се кара съвсем сама. Тя има автопилот от трето ниво - също като в Тesla, само че тук той не разчита само на камерите, а и на радари и лидари. И не се нуждае непременно от ясна маркировка, което го прави използваем даже и в България. Има само един проблем: системата няма да се активира в страна, където не е разрешена от закона. Но ако все пак е, тогава можете просто да оставите тази кола да се кара сама. Тя следва пътя, завива сама, може да спира при нужда, да потегля пак сама, може да изпреварва сама... Всъщност единственото, което иска от вас, е да следите пътя с очи. Две камери в таблото през цялото време ви наблюдават и ако откъснете за дълго поглед, ще ви направят забележка.
ИНАЧЕ САМАТА КОЛА СЛЕДИ НЕ САМО ПЪТЯ отпред, но и всички останали превозни средства, пешеходци и велосипедисти около вас. И може сама да предприема избягващи маневри. Все пак не ви съветваме да се доверявате сляпо на тази система, защото, както казва един от любимите ни писатели, естествената глупост побеждава изкуствения интелект в девет от десет случая.
Новостите в интериора са толкова много, че трябва да ги изброим телеграфно. В чест на китайските клиенти тук е монтиран най-големият екран, слаган изобщо някога в Mercedes. На по-старомодните клиенти вероятно ще им липсват удобните бутони. Но утехата е, че гласовият асистент може да управлява всички функции, знае 27 езика и когато е свързан, на практика разбира почти всичко, което казвате. Ако загуби връзка с интернет, леко оглупява и тогава трябва да формулирате по-ясно командите си.
HEAD-UP ДИСПЛЕЯТ СЕ РЕГУЛИРА САМ благодарение на вътрешните камери и винаги е на нивото на очите ви. Освен това добавя "обогатена реалност". Звучи като нещо, измислено от рекламния отдел да баламосва клиентите. Но на практика е най-полезната новост, откакто изобщо съществуват навигациите. Динамично движещите се стрелки ви сочат пътя по-ясно, отколкото ако имахте до вас професионален навигатор. Винаги ще знаете точно в коя лента да се строите. И трябва да сте идиоти, за да изпуснете някоя отбивка. Макар че ние постигнахме и това.
За споменатия ваш четвърт милион лева ще получите също кожен волан и салон, парктроник с камера, отопляеми чистачки, скенер за пръстов отпечатък, с който да отключите персоналния си профил в мултимедията, автоматичен климатик и няколко USB-С порта за бързо зареждане. Серийни са също 19-цоловите джанти, автопилотът и самата мултимедия. Но не се тревожете, че Mercedes могат да ви лишат от възможността да похарчите парите си.
Но така и трябва да бъде. Защото 117 години по-късно S-класата е същото, което някога бе и Simplex - машина, с която се награждавате, ако успеете в живота.
Още 20 любопитни факта за новата S-класа вижте в ГАЛЕРИЯТА: