През 1913 година Ford прави революция в автомобилното производство с новата поточна линия за Model T. Тогава, новият подход на компанията променя начина на сглобяване на един автомобил, като сваля времето за производство на една кола от 12 часа на едва час и половина.
Освен да намали времето на производство на един автомобил, революционната тогава поточна линия на "Синия овал" води и до по-ниски производствени разходи. Това от своя страна прави възможно Ford Model T да се предлага и на по-ниска цена, което подпомага заливането на пазара с машината.
В наши дни, автомобилните заводи разчитат изключително много на роботите. Особено за задачи като повдигане на тежки компоненти или пък в част от процеса, където сигурността е много важна и не би било добре да се използват хора. Но дали автомобилното производство може да стане изцяло автоматизирано? Според Ford, отговорът е "не".
Според шефа на производството в американската компания Гари Джонсън, човешкият елемент винаги ще е нужен за по-голямата част от производствените процеси на марката. И това е факт, въпреки постоянните инвестиции в повишаване на ефективността и качеството. "Винаги трябва да разчитаме на човешкия елемент, хората винаги правят разни неща във и по автомобилите по време на производството. Вярвам, че така ще е и занапред", споделя Джонсън.
Връщайки се към старта на производството на Model T, тогава Ford са плащали на работниците си значителната тогава надница от 5 долара на ден, което в днешни пари е 130 долара. Но и тогава, и днес именно работниците са били най-застрашени когато се е налагало съкращаване на разходите.
Новият век е изключително несигурен - не само заради пандемията и цикличните икономически кризи, но и заради трансформацията на автомобилния свят генерално. И тук, не само Ford, но и всички останали производители ще трябва да намерят точни баланс между разходи, сигурност, ефективност и социален ангажимент. Но в този баланс място трябва да имат както роботите, така и хората.
Снимки: Ford