Не е тайна, че автомобилната промишленост по времето на СССР значително изостава от тези отвъд Желязната завеса - било заради ограничените ресурси, било заради слабостите на плановата икономика, или може би защото най-добрите учени и инженери работят за нуждите на армията. Каквото и да е обяснението, факт е, че руските автомобилни конструктори често са принудени да взаимстват технически и дизайнерски решения, създадени от други.
Ето и най-драстичните примери за това "взаимстване". В някои случаи то си е чиста кражба, а в други СССР плаща на чужди компании, за да ползва техни технологии, сред които има дори задвижващи агрегати. Историята с "Жигула" (ВАЗ-2101) и FIAT 124 е добре известна, но има и други интересни случаи.
Какво взе СССР от световната автомобилна индустрия (ГАЛЕРИЯ):
Историята на модела е любопитна, тъй като в СССР по време на войната получават поточна линия от компанията Packard по програмата Land-Lease, на която да се произвежда оборудване за армията. Твърди се, че на нея е направена и първата съветска следвоенна лимузина ЗИС-110, предназначена лично за Йосиф Сталин и за други висши ръководители. Няма доказателства, че ЗИС-110 (на снимката) е копиран от Packard 160 (на следващата снимка), но съмненията си остават, тъй като двете машини си приличат много.