fallback

Защо е опасно движението на ниски обороти

Грешно е да се смята, че така се щади двигателя и се пести гориво

Трафикът в градовете, където всекидневно се използват голяма част от автомобилите, не позволява бързо придвижване. И ограничението на скоростта заедно с желанието на повечето шофьори да спестят гориво допълнително влошава ситуацията. В този случай двигателят се изхабява, тъй като не може да достигне високи обороти.

Всички (или почти всички) шофьори знаят, че от оборотите зависят мощността и въртящият момент на двигателя. По правило, бензиновият мотор достига максималните си характеристики в средния диапазон на оборотите. Постоянното движение на високи обороти не води до нищо хубаво, тъй като ресурсът на агрегата бързо се съкращава.

Обратното - движение на ниски обороти, обаче също е пагубно за мотора. А много шофьори смятат, че ако не натоварват двигателя на автомобила си, не само удължават неговия живот, но и пестят гориво. Това обаче не отговаря на истината, категорични са експертите.

На ниски обороти се увеличава температурата на двигателя. При неизправност в системата за охлаждане това води до прегряване и съответно да скъп ремонт. В тези случаи се деформира главата на блока на цилиндрите, в буталата може да влезе антифриз, а в системата за охлаждане да попадне масло. Последствията от подобно смесване са кошмарни - често двигателят блокира.

При моторите с малък обем, но с високи показатели на мощност и въртящ момент, при движение на малки обороти се стига до детонация, което шофьорът може и да не усети, тъй като е много кратка. Тя обаче е достатъчна, за да натовари значително основните детайли на задвижващия агрегат. От често излагане на подобно въздействие страдат коляновият механизъм и главата на блока на цилиндрите. Температурата се покачва, което води до прегряване на уплътнението на главата и дори до поява на корозия по долната част на буталата и по стените на цилиндрите.

Ниските обороти може да доведат и до неправилно образуване на въздушно-горивна смес, което означава, че тя не изгаря правилно и равномерно. Следователно се увеличава и разходът на гориво. Най-икономичният скоростен режим за всеки мотор е от 80 до 120 км/ч, което няма как да бъде постигнато в градския трафик.

Работата на двигателя на малки обороти води и до замърсяване на горивната камера и на катализатора. Затова и съвременните двигатели понякога се нуждаят от форсиране и работа на високи обороти. Те трябва да изминат стотина километра на висока скорост, която, разбира се, да бъде съобразено с ограниченията и условията на пътя.

Всъщност, не бива да се преиграва и в двете посоки. От една страна да се щади мотора, като не му се дава много газ и от друга - непрекъснато да се настъпва педала на газта до ламарината. Трябва да се редуват режимите на работа и да се избират такива маршрути, че двигателят да може да работи в широк диапазон на оборотите.

fallback
  • #7
    Чак пък най-икономич ( преди 4 години )
    (Най-икономичният скоростен режим за всеки мотор е от 80 до 120 км/ч)От кога 120км/ч е най-икономичен режим аз мислех че е от 60 до 80км/ч според мотора
  • #6
    Щирлиц ( преди 4 години )
    На таблото се мъдри един много полезен уред,нарича се оборотомер.На по-старите модели автомобили,коректно със зелен цвят бяха отбелязани оборотите, които са да речем най-добри за здравето на двигателя.Производителите обаче явно умишлено взеха да спестяват тази информация,може би за да се повреждат двигателите по-често,а и да излизат такива весели статии.
  • #5
    Тинтири-минтири ( преди 4 години )
    Това са щуротии! Следвайки логиката на опасно ниските обороти не трябва да оставям колата да работи на празен ход? Ако много евентуално това е важало за някой карбураторен мотор, който е подавал богата смес при ниските обороти то Енджин мениджмънта на новите се грижи при всякакви режими изгарянето да е оптимално и ако нямаш проблем с охлаждането просто нямаш проблем...
  • #4
    Гост ( преди 4 години )
    Ако има неизправност с охладителната система високите обороти решават проблема?
  • #3
    1 ( преди 4 години )
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    Обороти, скорост. Нещо ви се преплитат понятията. Няма характеристика скорост за двигателя. Температурата се повишавала при ниски обороти. При колко ниски? За съвременните турбо машини 1500 об/мин не е ниско. За старите е ниско.
  • #1
    тва пак ... ( преди 4 години )
    Пепи Шекера ве - оня с реното...
fallback
Последни