През 80-те години, когато Porsche 959 свали границата за ускорение от 0 до 100 км/ч под четири секунди, мнозина предвиждаха, че технологията е на предела на възможностите си. Днес най-бързите коли в света спокойно се справят в рамките на 2.4 - 2.5 секунди. И поне половин дузина производители обещават да преминат и двусекундната граница.
2.9 - BMW M5 Competition 2.9 - Ferrari F8 Tributo 2.9 - Lamborghini Huracan Evo 2.8 - BAC Mono 2.8 - McLaren P1 2.7* - Caterham 620R 2.7* - Hennessey Venom GT 2.6 - Porsche 911 Turbo S 2.5* - KoenigseggOne:1 2.5* - Porsche 918 Spyder 2.5 - Rimac Concept One 2.4 - Tesla Model S 2.4 - Porsche Taycan Turbo S 2.4 - Bugatti Chiron 2.4 - Dodge SRT Demon 2.3* - Ultima Evo Coupe * - времена от 0 до 96 км/ч |
И накрая идва японският Aspark Owl, който вече се показва по изложения, но още не е излизал на тестовото трасе, за да докаже твърдението на създателите си, че може да ускори от място до 100 км/ч за 1.7 секунди.
Постижимо ли е наистина слизането под двете секунди? И ако да, то къде е границата? Можем ли да дочакаме и машини, ускоряващи за под 1 секунда?
Последното изглежда доста съмнително, поне за сега. Подобно постижение би изисквало средно ускорение от 2.74g, по-голямо, отколкото в стартовата фаза на ракетата Saturn V. Първоначалният тласък - от място до около 25 км/ч - ще е толкова груб, че доста хора биха загубили съзнание.
Време от порядъка на 1.5 секунди изглежда по-реалистично - там средното ускорение е относително приемливите 1.82g. Големият проблем не е толкова мощността, колкото сцеплението. За постигането на 1.5 секунди ще са необходими гуми с поне 50% повече сцепление от най-добрите съществуващи образци.
Разбира се, всичко това се отнася до т. нар. серийни автомобили. Специално подготвени драстери отдавна са доказали, че по-бързото ускорение е възможно - само че най-често еднократно. Някои от техниките, ползвани в тях, днес намират място и в масовото производство - от лаунч-контрола, който вече е норма в спортните автомобили, до различни дребни тънкости, ползвани например в Dodge Demon. С тях, и с напредъка в гумите, времена малко под 2 секунди вероятно ще са постижими в близките пет години. Времена под секунда и половина - надали.
Най-бързите автомобили на всяко десетилетие (ГАЛЕРИЯ):