Когато човек си купува луксозна кола, първо трябва да си отговори на два гигантски въпроса: бензин или дизел? Лимузина или SUV?
Всъщност преди да си отговаряте на каквито и да било въпроси, първо трябва да ограбите някоя банка, или да източите еврофонд. Защото тези две Audi-та съвсем не са евтини. Едно обикновено Q8 може да се вмести под 150 000 лева, но SQ8 версията струва 208 000. Обикновено А8 с шестцилиндров мотор е 192 000 лева. Но нашето S8 вдига летвата до 273 458 лева. Като добавим няколкото екстри, цената на тези две машини леко надхвърля половин милион.
435 к. с. максимална мощност 900 Нм макс. въртящ момент 4.8 секунди 0-100 км/ч |
Заради екологичната тирания от Брюксел Audi продава в Европа само дизеловата версия на най-луксозния си кросоувър, запазвайки бензиновата за араби и американци. Но и дизелът не е за подценяване: с битурбо, с 435 коня и с мека хибридна система, която подпомага началното ускорение и на практика компенсира турбодупката. От 0 до 100 км/ч са достатъчни 4.8 секунди.
При S8 под капака е същият 4-литров бензинов V8, който задвижва и Lamborghini Urus. И той е с 48-волтова хибридна система, но конете са цели 571, а ускорението 0-100 км/ч отнема с цяла секунда по-малко.
571 к. с. максимална мощност 800 Нм макс. въртящ момент 3.8 секунди 0-100 км/ч |
На теория обаче и дизелът има своите шансове в импровизирания ни драйг рейс: неговият въртящ момент е катаклизмичните 900 нютонметра, с цели 100 над този на лимузината. На практика обаче се оказва, че SQ8 няма никакъв шанс.
Само едно нещо пречи на тези чудовища да се представят като чисто спортни автомобили, и това е позорният им показател върху кантара. SQ8 чуква 2270 килограма, S8 - цели 2305. Това е колкото три Golf GTI от първо поколение.
Но не бихме обвинявали Audi заради това, защото тези допълнителни килограми са използвани изключително добре. Това са два от най-високотехнологичните автомобили, които сме карали някога. SQ8 е достатъчно впечатляващ със завиващите си задни колела, адаптивното спортно окачване и футуристичния интериор с два тъч скрийна, от които управлявате абсолютно всички функции в автомобила.
Ние добре познаваме прословутото "вълшебно килимче" на Rolls-Royce или пневматичното окачване на Mercedes S-class. Но това тук е също толкова впечатляващо. Или даже повече.
Освен това окачването може да изправи предницата при рязко спиране, или да повдигне колата с до 8 сантиметра от едната страна, за да ви предпази от страничен удар.
И после стигаме до другото смайващо постижение: обезшумяването. Установяваме, че при 140 км/ч все още можем да шепнем, и да се чуваме съвсем ясно.
Една солидна част от допълнителните килограми е разпределена в шумопотискащи материали. Стъклата са със специално аудио покритие. Двигателят е монтиран върху активни тампони, поглъщащи всякакви вибрации. И накрая в облегалките за главите са вградени четири микрофона, които засичат нежелани звукови вълни в купето. После говорителите излъчват точно обратния звук, и двете вълни на практика се неутрализират.
Колкото до луксозните глезотии, списъкът е почти безкраен. Ако си купите това S8 с идеята да ви возят в него, можете да оборудвате задните седалки не само с чифт телевизори, но и с хладилник, машина за италианско експресо и даже поставка за краката, която да ви масажира ходилата.
Донякъде минус е ограниченото място за лични вещи в купето. 505-литровият багажник е напълно достатъчен, но не и чак смайващ. При SQ8 логично получавате с цели 100 литра повече, както и доста повече практични нишички за дреболии.
Първият е свързан с двата сензорни екрана, и с изобилието от черен пиано лак около тях. Само след минути колата изглежда като полицейска демонстрация за снемане на отпечатъци. Иначе и климатичната система, и мултимедията се управляват изненадващо лесно и интуитивно. Екраните дават така наречения хаптичен ефект - когато ги натиснете, лека вибрация и изщракване ви създават чувството, че работите с истински физически бутони.
Още снимки от теста на S8 и SQ8 вижте в ГАЛЕРИЯТА: