Най-добрата кола в света, която не може да се сравни с нито една друга – нито по красота, нито по поведение на пътя. Най-чупещият се автомобил, който направо опустошава джобовете на собственика си. Тези две крайности на определенията се отнасят за един и същ модел - Alfa Romeo 156, който беше представен на автосалона във Франкфурт през 1997 година. Автомобилът от бизнес-клас (сегмент D) смени на конвейра успешния и популярен (особено в Италия) модел 155.
Успехът на новата машина беше предопределен от редица технически иновации, като основната бяха модерните двигатели от семейстото Alfa Romeo Twin Spark с по две снещи на цилиндър. Тази технология заедно с променливите фази на газоразпределение гарантираха прилична мощност от литър работен обем.
Под капака на Alfa Romeo 156 се поставяха редови мотори с 4 цилиндъра - 1,6 литров (118 к.с.), 1,8-литров (142 к.с., при който през 2001 года при преминаване към Euro 3 мощността беше намалена на 138 л.с.) и 2,0-литров с мощност 153 или 163 л.с. Над тях се нарежда 2,5-литров V6 (189 л.с.), а версиите 156 GTA and 156 Sportwagon GTA получиха 3,2-литров V6 с 247 к.с. Има и дизели-1,9-литров (от 104 до 148 к.с.) и 2,4-литров (от 134 о 173 к.с.).
Двигателите работят с 5- или 6-степени механични кутия, а 2,5-литровият V6 се съчетама с 4-степенната хидромеханична Q-system (разработка на Aisin), но главната иновация става роботизирната кутия Selespeed. Окачването е спортно - двуточково отпред и многоточково отзад. През 2000 година се появява и комбито 156 Sportwagon, което мнозина считат за по-елегентно от седана, като то е дело на маестро Джорджето Джуджаро.
След него - през 2004 година, излизат 156 Sportwagon Q4 и "почти кроссоверуърт" Crosswagon Q4, като тези два варианта остават най-дълго в производство - до 2007 година. Седанът се задържа на конвейера до 2005 година, като общият тираж на Alfa Romeo 156 е 680 000 бройки.
Заслужава ли си в наши дни покупката на този модел? Все пак той вече е на сериозна възраст, което си личи и от цената му, която се определя основно от състоянието на конкретния автомобил. Собственици на автомобила посочват негови 5 силни и съответно 5 слаби качества, които могат да ви ориентират.
5 "за" и 5 "против" Alfa Romeo 156 (ГАЛЕРИЯ):
Роботизираната скоростна кутия Selespeed също се оказва доста капризна, като сред болежките са теч на масло и проблем със захранването. Ремонтът е доста труден, така че по-добрата възможност е замяна, но пък самият агрегат е доста скъп и труден за намиране. Като цяло, собствениците масово са недоволни от тази кутия и препоръчват тя да бъде избягвана.
Снимки: Alfa Romeo