fallback

Моделът на Skoda, който засенчваше дори Bugatti

Преди 85 години футуристичният 935 Dynamic беше истинска сензация

Изглежда футуристично, елегантно, бързо и уникално: преди 85 години Skoda представи аеродинамичния модел 935 Dynamic на 25-ото автомобилно изложение в Прага. Дизайнерите от Млада Болеслав са комбинирали технически усъвършенствани и необичайни решения в този страхотен автомобил. Откъм Ар Деко дизайна и аеродинамичността той може да засенчи дори емблематичните в това отношение модели на Bugatti.

Например, когато проектират впечатляващото обтекаемо тяло, те взимат най-новите открития в динамиката на флуидите - тази дизайнерска тенденция бавно започва да влияе върху автомобилния дизайн по това време. Благодарение на своята сложна аеродинамика, прототипът постига изключително нисък коефициент на съпротивление от Cd = 0,37 още през 1935 година. Ноу-хауто, което инженерите събират в тази област с 935 Dynamic, са включени в дизайна на серийните модели, последвали малко след това, като Skoda Popular Monte Carlo от 1936 г.

Skoda 935 Dynamic все още е връх в технологично отношение по друга причина: водно охлажданият четирицилиндров двигател с работен обем от два литра има противоположни цилиндрите като боксерен двигател и е със задно-средно разположение пред задната ос. По този начин дизайнерите свалят центъра на тежестта на автомобила, което има положителен ефект върху поведението при шофиране.

Двигателят развива мощност от 55 к.с. и ускорява 935 Dynamic с междуосие от 3200 мм до скорост от 130 км/ч. Електромагнитната четиристепенна скоростна кутия от френския производител Cotal, която позволява полуавтоматична смяна на предавките с преселектора си, също е иновативна.

Конструкцията и дизайнът на Skoda 935 Dynamic, както и знанията, придобити по време на неговото развитие, довеждат до идеята компанията да започне рали Монте Карло през 1937 г. с модифицирана, по-компактна версия. В крайна сметка Зденек Пол и Ярослав Хаусман са спечелили класа си в състезанието през 1936 г. с роудстъра Skoda Popular.

Тогавашният главен дизайнер Карел Хръдличка отбелязва в дневника си на 25 март 1936 г.: "Ще направим 935 по-лек и ще го превърнем в рали автомобил за Пол - може би с компресор?". През април 1936 г. е направен чертеж на спортен двуместен автомобил, а малко след това всъщност е построена рали версията, но никога не е използвана в състезанията. През 1939 г. разработването му е спряно и той е закаран в склад за употребявани превозни средства на Skoda. След това следата му се губи.

Още снимки на модела - в галерията:

От друга страна, историята на единственото копие на Skoda 935 Dynamic, правена някога, е известна: също през 1939 г. компанията продава модела като употребяван автомобил на частно лице, от когото го изкупува обратно през 60-те години - по това време започва развитието на историческата колекция от превозни средства в Млада Болеслав. Преди три години музейната работилница завърши голямата реставрация на този уникален модел, който оттогава е един от акцентите в музея на Skoda.

fallback
  • #6
    Nev ( преди 3 години )
    Факт е, че заводите на Шкода са едни от най-старите в Европа!
  • #5
    Пинифарина ( преди 3 години )
    Ако се вгледате внимателно в силуета на автомобила , ще видите в профил DS19 на Citroen, а в заден план костенурката на VW още 1935 година, кой от кого е крал, няма да коментираме
  • #4
    Ники ( преди 3 години )
    Къде е галерията със снимки?
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    Чешката (Чехословашката) иновативна марка се казваше Татра. Костенурката е базирана на модел на Татра. Тази Шкода колко и да е напредничав е много далеч от Бугати Тип 57, Дюзенберг SJ, Корд, Крайслер Еърфлоу, Хиспано-Суиза, Делае, Делаж и още куп други велики, но забравени марки.
  • #2
    Владо ( преди 3 години )
    Шкода като марка за мен е много по-иновативна от сегашният си собственик - Фолксваген.А че чехите си падат по механиката е ясно, та даже и по-рано от германците.
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    Оф, стига с тея ВАГ мъчения.
fallback
Последни