IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Моделът на Skoda, който засенчваше дори Bugatti

Преди 85 години футуристичният 935 Dynamic беше истинска сензация

Изглежда футуристично, елегантно, бързо и уникално: преди 85 години Skoda представи аеродинамичния модел 935 Dynamic на 25-ото автомобилно изложение в Прага. Дизайнерите от Млада Болеслав са комбинирали технически усъвършенствани и необичайни решения в този страхотен автомобил. Откъм Ар Деко дизайна и аеродинамичността той може да засенчи дори емблематичните в това отношение модели на Bugatti.


Skoda 935 Dynamic


Например, когато проектират впечатляващото обтекаемо тяло, те взимат най-новите открития в динамиката на флуидите - тази дизайнерска тенденция бавно започва да влияе върху автомобилния дизайн по това време. Благодарение на своята сложна аеродинамика, прототипът постига изключително нисък коефициент на съпротивление от Cd = 0,37 още през 1935 година. Ноу-хауто, което инженерите събират в тази област с 935 Dynamic, са включени в дизайна на серийните модели, последвали малко след това, като Skoda Popular Monte Carlo от 1936 г.

Skoda 935 Dynamic все още е връх в технологично отношение по друга причина: водно охлажданият четирицилиндров двигател с работен обем от два литра има противоположни цилиндрите като боксерен двигател и е със задно-средно разположение пред задната ос. По този начин дизайнерите свалят центъра на тежестта на автомобила, което има положителен ефект върху поведението при шофиране.


Skoda 935 Dynamic


Двигателят развива мощност от 55 к.с. и ускорява 935 Dynamic с междуосие от 3200 мм до скорост от 130 км/ч. Електромагнитната четиристепенна скоростна кутия от френския производител Cotal, която позволява полуавтоматична смяна на предавките с преселектора си, също е иновативна.

Конструкцията и дизайнът на Skoda 935 Dynamic, както и знанията, придобити по време на неговото развитие, довеждат до идеята компанията да започне рали Монте Карло през 1937 г. с модифицирана, по-компактна версия. В крайна сметка Зденек Пол и Ярослав Хаусман са спечелили класа си в състезанието през 1936 г. с роудстъра Skoda Popular.

Тогавашният главен дизайнер Карел Хръдличка отбелязва в дневника си на 25 март 1936 г.: "Ще направим 935 по-лек и ще го превърнем в рали автомобил за Пол - може би с компресор?". През април 1936 г. е направен чертеж на спортен двуместен автомобил, а малко след това всъщност е построена рали версията, но никога не е използвана в състезанията. През 1939 г. разработването му е спряно и той е закаран в склад за употребявани превозни средства на Skoda. След това следата му се губи.

Още снимки на модела - в галерията:

От друга страна, историята на единственото копие на Skoda 935 Dynamic, правена някога, е известна: също през 1939 г. компанията продава модела като употребяван автомобил на частно лице, от когото го изкупува обратно през 60-те години - по това време започва развитието на историческата колекция от превозни средства в Млада Болеслав. Преди три години музейната работилница завърши голямата реставрация на този уникален модел, който оттогава е един от акцентите в музея на Skoda.

0 от 500
  • #5
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Пинифарина ( преди 1 месец )
    Ако се вгледате внимателно в силуета на автомобила , ще видите в профил DS19 на Citroen, а в заден план костенурката на VW още 1935 година, кой от кого е крал, няма да коментираме
  • #4
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Ники ( преди 1 месец )
    Къде е галерията със снимки?
  • #3
    20 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Чешката (Чехословашката) иновативна марка се казваше Татра. Костенурката е базирана на модел на Татра. Тази Шкода колко и да е напредничав е много далеч от Бугати Тип 57, Дюзенберг SJ, Корд, Крайслер Еърфлоу, Хиспано-Суиза, Делае, Делаж и още куп други велики, но забравени марки.
  • #2
    23 rate up comment 0 rate down comment
    Владо ( преди 1 месец )
    Шкода като марка за мен е много по-иновативна от сегашният си собственик - Фолксваген.А че чехите си падат по механиката е ясно, та даже и по-рано от германците.
  • #1
    5 rate up comment 32 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Оф, стига с тея ВАГ мъчения.