Дребничките французи с гигантска амбиция са нещо, което добре познаваме още от Наполеон Бонапарт насам. Eто ви още двама от същата порода, амбицирани да покорят ако не света, то поне цяла Европа: новите Renault Captur и Peugeot 2008.
ДИЗАЙНЪТ
Задачата и пред двамата дизайнерски екипа явно е била: "направи я по-агресивна, направи я по- като SUV". Смятаме, че са се справили. Captur е по-висок, по-мускулест и с познатите от новото Clio C-образни светлини отпред. 2008 е получил характерните три черти във фаровете, напомнящи на лъвска лапа, и ефектната тъмна ивица между задните светлини, въведена с 508. Предната решетка е с различна шарка и цвят в зависимост от модификацията.
Ефектната "надигната" стойка означава, че децата ви на задните седалки ще имат ограничена видимост навън. Но те така или иначе няма да отделят погледи от таблетите си. И двете коли предлагат по два USB порта отзад, за да не остане никой без батерия.
ПРАКТИЧНОСТТА
Вторият Captur е на изцяло новата платформа CMF и макар да запазва концепцията на стария, с макферсони отпред и торсионна греда отзад, вече вози доста по-рафинирано. Освен това е станал с цели 11 сантиметра по-дълъг, което означава повече място на задните седалки, и по-голям багажник. Товарният обем е 422 литра, с 40 повече от Volkswagen Golf. Ако обаче плъзнете напред задната седалка, се увеличава до 536, което е вече в сегмента на големите комбита.
1199 куб. см работен обем 155 к. с. максимална мощност 8.2 секунди 0-100 км/ч |
Освен това и двете коли предлагат един хитър трик, който доскоро можехте да получите само от Rolls-Royce: вратите покриват изцяло праговете, така че няма опасност да си изкаляте крачолите при слизане.
Тук е истинската революция - и при двете коли.
Captur вдига осезаемо летвата с качеството на материалите и до оборудването. Даже най-базовото ниво има круиз контрол, автоматични светлини, система за разпознаване на знаците, климатик, радио с Bluetooth и USB. Таблото е ергономично, климатикът се управлява доста лесно с тези кръгли контролери. Мултимедията е с вертикален екран, като този на смартфона или таблета ви, и от Renault уверяват, че е по-интуитивна за ползване от хоризонталните. Склонни сме да се съгласим. Нашата тестова кола има и аудиосистема от Bose с новаторски субуфер, който използва външен въздух, за възпроизведе по-плътно ниските честоти.
Изборът от двигатели е наистина голям: от малки трицилиндрови агрегати до плъг-ин хибрид при Captur и чист електромобил при 2008. Но ние сме малко старомодни и сравняваме двете най-мощни бензинови версии. Пежото има под капака познатия 1.2-литров турбомотор, но с по-голям компресор, който му дава впечатляващите 155 конски сили максимална мощност. Това е пъргаво, жизнерадостно двигателче, но при тежки натоварвания доста ръмжи. Комбинирано е с новата 8-степенна скоростна кутия, разработена от японците Aisin.
1333 куб. см работен обем 154 к. с. максимална мощност 8.6 секунди 0-100 км/ч |
По този параграф все пак ще предпочетем Captur. Тук мощността е почти същата: 154 конски сили. Те обаче идват от мотор с обем 1.33 литра, който се влага във всичко от Dacia Duster до Nissan Qashqai и Mercedes GLB. Всъщност този двигател е разработен от Mercedes и адаптиран за Renault, а не обратното, както смятат доста хора. В нашия тестов Captur той е комбиниран със 7-степенен автоматик с двоен съединител, произведен от Magna.
НА ПЪТЯ
Нито една от тези две коли няма директността и управляемостта на конкурентите си от Ford или групата на VW. Като истински французи, те залагат повече на комфорта. Специално при Captur напредъкът спрямо досегашния модел е огромен: доста по-меко пътно поведение, и в същото време повече стабилност в завоите, където предишната кола отчетливо недозавиваше.
По съвсем очевидни причини няма да добавяме графа "извън пътя" - и двете коли са само с предно предаване, а гръмко рекламираната от Peugeot система Grip Control е всъщност просто начин да задавате ръчно настройките на електронната стабилизация - нещо, което иначе компютърът прави автоматично и по-добре от вас. Все пак по-високият просвет позволява да се загубите из Пирин и благополучно да се върнете, както направихме ние с Captur.
Като казваме, че това не са младежки играчки, имаме предвид и ценоразписа. Captur и 2008 стартираха навремето като две от най-достъпните опции в сегмента. Вече не са. Най-базовото Renault започва от 33 300 лева, но добре оборудвана кола клони към 40 000, а нашата тестова машина с аудио Bose и всякакви други глезотии е почти 51 000.
Още снимки от тест-драйва на Captur и 2008 вижте в ГАЛЕРИЯТА: