IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо акумулаторите "умират" преждевременно?

Поради две причини - шикалкавенето на производителите и неправилната употреба

Автомобилните акумулатори обикновено не създават проблеми - служат добре в продължение на пет години, след което се заменят с нов. Има обаче и изключения. Често батериите изобщо не "умират" от старост, а поради лошо качество, множество болни места по колата или небрежност от страна на собственика на автомобила.


Акумулатор


Всеки акумулатор има ограничен живот. В него се генерира електричество поради реакциите, протичащи вътре в устройството. Химичните и електрохимични реакции следват непрекъснато още след самото производство на батерията. Следователно, складирането на акумулатори за бъдеща употреба е, най-малкото, недалновидно решение. Висококачествените батерии работят безпроблемно 5-7 тодини, след което престават да държат заряд и лошо завъртат стартера. Разбира се, ако акумулаторът вече не е оригиналният или колата е стара, нещата стоят по друг начин.

Тайната на относително краткия живот на акумулатора обикновено е безобразно проста: продуктите на прочути марки, навлизащи на вторичния пазар (тоест не на поточната линия), масово се фалшифицират, а много фирми и фабрики произвеждат, макар и оригинални, продукти, които само повърхностно наподобяват висококачествена заводска батерия.


Акумулатор


За да намалят производствените разходи и в същото време разходите за батерията при продажба, производителите на акумулатори намаляват броя на оловните плочи (пластини). Такива продукти, като нови, практически не се "издават" и автомобилът пали без проблеми дори през зимата. Щастието обаче не трае дълго - намаляване броя на плочите силно влияе на живота на батерията.

Такъв акумулатор може да сдаде багажа само няколко месеца след покупката, особено при увеличено натоварване. Може да определите, че имате работа с нискокачествен продукт дори на етапа на избора и покупката. Правилото е просто: колкото по-тежка е батерията, толкова по-добра е и има по-голям ресурс. Лекият акумулатор не става за нищо.

Втората причина, поради която батериите бързо излизат от строя, е неправилното им използване. Тук вече са възможни различни сценарии. Работата на акумулаторите силно зависи от околната температура. През зимата капацитетът им пада драстично - подлагат се на много дълбоки разреждания при стартиране на двигателя, а в същото време лошо се зарежда от генератора. Хроничното недозареждане в комбинация с дълбоките разреждания може да унищожи дори качествен акумулатор само за една зима.


Акумулатор


Някои устройства не могат да бъдат реанимирани само след едно разреждане до "нула" - активната маса от плочи просто се разрушава. Това се случва например, когато водачът се опитва да стартира двигателя за дълго време при екстремно ниски температури или при движение с отказал генератор.
През лятото често се случва друга неприятност: поради прегряване електролитът в акумулатора започва активно да кипи, нивото му намалява и плътността се променя. Плочите се оказват частично във въздуха, при което токът и капацитетът намаляват. Неизправността на релето-регулатора на алтернатора води до подобна картина: напрежението в бордовата мрежа може да се повиши до твърде високи стойности. Това от своя страна също води до изпаряване на електролита и бързо "умиране" на акумулатора.

При автомобилите със старт/стоп система се използват специални акумулатори, които се произвеждат по технологията AGM. Тези устройства са значително по-скъпи от обикновените. Когато сменят батерията, собствениците на автомобили, по правило, се опитват да спестят пари, но забравят, че AGM батериите първоначално имат по-дълъг ресурс, тъй като са разчетени за много по-голям брой цикли "разреждане-зареждане". Преждевременното излизане от строя на "неправилната" батерия, поставена на автомобили със старт/стоп система, е лесно обяснима норма.

0 от 500
  • #13
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен 2 ( преди 4 седмици )
    Моят си е обикнояен калциев, кара сесма година без проблем, марка някаква българска неизяватна. Заяиси как се кара колата и какяи екстри има, моята няма нищо нито abs esp подгрявания на седалките ,нищо. Карам я почти всеки ден 40 50 км, понякога два пъти дневно, така акоюулатора си е винаги зареден, но общо взето 7г е тавана за калциевите. Вече EFB, AGM изкарват по- дълго и търпят колата да се кара рядко и на къси разстояния, но струват двойно или да забравиш фарове лампи и др. при изкл. двигате
  • #12
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Не споменавате една важна подробност правилната експлоатация акумулатора не трябва да върти на стартер повече от 5 сек ако искате да го запазите най много 3 секунди след това почивка за около 10 и отново важно е да се проверява входящия заряд и при по краткотрайни и чести запалвания профилактично да се зарежда
  • #11
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Яни ( преди 1 месец )
    Защото са произведени от рециклирано олово. Най издръжливите са от "живо олово", за първи път използвано.
  • #10
    9 rate up comment 1 rate down comment
    ВЕЛЕВ ( преди 1 месец )
    Наскоро свалих оригиналния акумулатор на моето VOLVO XC90 който бе на 14г.
  • #9
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Иполит Матвеич ( преди 1 месец )
    Наскоро си реших проблем с акумулатора. Оригиналният Banner 44 Ah издържа 7 г. и 4 месеца (автомобилът го купих чисто нов през септември 2007 г.). След това сложих някакъв полски, които издържа 5 г. и 8 месеца. Та миналата седмица взех BOSCH S5 001, но вече 52 Ah. Ще пиша отново, когато дойде момент да го сменям и него.
  • #8
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Младенов ( преди 1 месец )
    Пазарна икономика!
  • #7
    11 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    При технически изправен автомобил няма проблем да изкарат над 5 години. Имах едни комшии химици от Девня, които си подменяха киселината на акумулаторите и кара по 10+ години с тях.
  • #6
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Запознат ( преди 1 месец )
    С 2 думи Exide Maxxima 900 DC и Optima YellowTop са светият граал в оловните акумулатори. Тягови акумулатори с цилиндрични клетки, които обаче могат да дадат до 1000 ампера стартов ток при тест. Т.е. са с двойно предназначение.
  • #5
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Запознат ( преди 1 месец )
    Малко ми е странно, че 3-то десетилетие на 21 век все още се говори за оловно-киселинни акумулатори от 19-ти.. Иначе тяговите акумулатори (Deep cycle) като Optima и Exige са върха на сладоледа в оловния свят. Те могат да работят И със спукан корпус, И монтирани надолу с главата т.е. клемите. Те са гелови (AGM) и клетките им са цилиндрични, с навити на спирала оловни листове. Не умират при пълно разреждане.
  • #4
    7 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Е то 4-5г. и обикновен акумулатор може да те изкара, тука говорим за акумулатори които изкарват по 10-15г. и да в БМВ,Мерцедес и Ауди със сигурност се монтират заводско, на останалите нямам представа. И такива акумулатори не се продават в оторизираните сервизи, никъде не се продават. Ако имаш късмет и купиш от някоя 1-2 годишна катастрофирала кола е супер късмет, защото това е първото нещо което прибират от катастрофиралите коли.