fallback

Колко гориво пести старт-стоп системата?

Разликата е по-осезаема при двигатели с голям работен обем

Много съвременни автомобили изключват двигателя при спиране на светофари или когато трафикът се забавя за дълго време в задръствания. Веднага щом скоростта падне до нула, силовият агрегат потръпва и спира. При това тази система работи не само на автомобили с автоматични скоростни кутии, но и с ръчни. Колко гориво обаче пести тя?

Системата старт/стоп се появи заедно с екологичния стандарт Euro 5, който въведе строги норми за емисиите вредни вещества при празен ход на двигателя. За да се съобразят с тях, производителите започнаха просто да прекъсват този режим на работа на двигателя. С новото устройство двигателите изобщо не отделят вредни газове на празен ход, което направи възможно получаването на сертификати за съответствие със строги екологични стандарти. Съпътстващ ефект беше икономията на гориво и именно тя започна да се възхвалява като основното потребителско предимство на старт/стоп системата.

Междувременно реалната икономия е почти невидима за шофьорите и зависят от много фактори, включително режима на работа на двигателя, пътните условия и трафика. Производителите признават, че при идеални условия 1.4-литровият агрегат на Volkswagen например пести гориво в рамките на 3%. И то в свободен градски режим без задръствания и при дълго чакане на светофарите. При шофиране по междуградски маршрути почти няма икономии, тя е по-ниска от грешката при измерване.

При задръстванията обаче, когато системата се задейства, разходът на гориво може дори да се увеличи. Работата е в това, че в момента на стартиране на двигателя се изразходват повече гориво, отколкото по време на нормален цикъл на празен ход. В резултат на това използването на системата става безсмислено.

Ако колата е оборудвана с по-мощен двигател, разликата е по-осезаема. Експерти измериха работата на V-образен 3-литров бензинов двигател TFSI на Audi A7. Първо, колата измина 27-километров маршрут, който симулира трафик в идеален град без задръствания, където единствените спирания за по 30 сек се правят на светофари през 500 м. Тестването продължи час. Изчисленията показаха, че разходът на 3,0-литровия двигател е намалял със 7,8%. Този резултат се дължи на големия му работен обем. За час на празен ход 6-цилиндровият двигател гълта над 1,5 литра гориво.

Вторият маршрут симулираше трафик в град с пет задръствания. Дължината на всяко беше определена на около километър. 10 секунди шофиране на първа предавка бяха последвани от 10 секунди престой. В резултат на това икономичността спадна до 4,4%. Дори такъв ритъм обаче рядко се среща в мегаполисите. Най-често цикълът на престой и движение се сменя на 2-3 секунди, което води до увеличаване на консумацията.

Основният недостатък на старт/стоп системата е непоследователността на работата в задръстванията, при която времето за спиране е няколко секунди. Преди двигателят да има време да спре, колите отново тръгват. В резултат на това изключването и включването протича без интервали от време, един след друг, което е много вредно. Поради това, когато попаднат в задръстване, доста шофьори изключват системата и се опитват да карат по старомодния начин, принуждавайки двигателя да работи на празен ход. Така икономията се изпарява.

Старт/стоп системата обаче има и приятни "странични" ефекти. Тя се предлага с подсилен стартер и генератор, както и с акумулатор, който може да издържи множество цикли зареждане/разреждане. Акумулаторът има подсилени пластини с порест сепаратор, пропити с електролит. Новият дизайн на пластините предотвратява тяхното отделяне. В резултат на това животът на акумулатора се увеличава три до четири пъти.

fallback
  • #5
    Не е баш така ( преди 4 години )
    Карам Леворг 2019, 2,0 бензин.Системата работи отлично,разбира кога колата е загряла, кога си в пълен покой за по-дълго време кога си спрял за секунда.Може да се изключи, можеш да я регулираш с непълно натискане на спирачката.Сама стартира двигателя в задръстване ако престоя е твърде дълъг и консумацията на енергия висока. Реална иконимия-за общо един час в покой, според борд компа е спестен 1,5л.Ефекта е най-вече в задръстване в центъра на град да не се бълват изгорели газове постоянно
  • #4
    анонимен ( преди 4 години )
    Пълна безсмилица е тая система.Карам шкода с нея и оригиналния акумулатор (немски) замина още преди да изтече гаранцията (на три години и половина).Замениха го но заради нея в бъдеще трябва да се купува специален подсилен акумулатор, който е с 40% по-скъп от обикновените.Това обезсмисля всякаква икономия от 3% на градско каране, затова изключвам стар-стоп системата.Тя е поредното нещо да се имитират еко разработки за колите с ДВГ и да им се удължи производството, вместо да се преминава към ел.
  • #3
    анонимен ( преди 4 години )
    Пести се едно - взима се от друго. Губят се 1-2с на сфетофар да тръгнеш, слагат се по-големи акумулатори, при отв са малко специалнни, както са писали, всяко палене изисква повече гориво ит.н. При много студено или много горещо време, системата не се включва. Според маршруа, реална полза от тази система е минимална до никаква, но е факт че това е може би най-дразнещото нещо в колата.
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    Имам изграден рефлекс - контакт, изключване на старт/стоп, палене.
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    На моя 1.2 110 коня разликата е около 0.5 л/100 софийско каране. По принцип системата започва да икономисва след 7-8 мата секунда престой.
fallback
Последни