fallback

Колко гориво пести старт-стоп системата?

Разликата е по-осезаема при двигатели с голям работен обем

Много съвременни автомобили изключват двигателя при спиране на светофари или когато трафикът се забавя за дълго време в задръствания. Веднага щом скоростта падне до нула, силовият агрегат потръпва и спира. При това тази система работи не само на автомобили с автоматични скоростни кутии, но и с ръчни. Колко гориво обаче пести тя?

Системата старт/стоп се появи заедно с екологичния стандарт Euro 5, който въведе строги норми за емисиите вредни вещества при празен ход на двигателя. За да се съобразят с тях, производителите започнаха просто да прекъсват този режим на работа на двигателя. С новото устройство двигателите изобщо не отделят вредни газове на празен ход, което направи възможно получаването на сертификати за съответствие със строги екологични стандарти. Съпътстващ ефект беше икономията на гориво и именно тя започна да се възхвалява като основното потребителско предимство на старт/стоп системата.

Междувременно реалната икономия е почти невидима за шофьорите и зависят от много фактори, включително режима на работа на двигателя, пътните условия и трафика. Производителите признават, че при идеални условия 1.4-литровият агрегат на Volkswagen например пести гориво в рамките на 3%. И то в свободен градски режим без задръствания и при дълго чакане на светофарите. При шофиране по междуградски маршрути почти няма икономии, тя е по-ниска от грешката при измерване.

При задръстванията обаче, когато системата се задейства, разходът на гориво може дори да се увеличи. Работата е в това, че в момента на стартиране на двигателя се изразходват повече гориво, отколкото по време на нормален цикъл на празен ход. В резултат на това използването на системата става безсмислено.

Ако колата е оборудвана с по-мощен двигател, разликата е по-осезаема. Експерти измериха работата на V-образен 3-литров бензинов двигател TFSI на Audi A7. Първо, колата измина 27-километров маршрут, който симулира трафик в идеален град без задръствания, където единствените спирания за по 30 сек се правят на светофари през 500 м. Тестването продължи час. Изчисленията показаха, че разходът на 3,0-литровия двигател е намалял със 7,8%. Този резултат се дължи на големия му работен обем. За час на празен ход 6-цилиндровият двигател гълта над 1,5 литра гориво.

Вторият маршрут симулираше трафик в град с пет задръствания. Дължината на всяко беше определена на около километър. 10 секунди шофиране на първа предавка бяха последвани от 10 секунди престой. В резултат на това икономичността спадна до 4,4%. Дори такъв ритъм обаче рядко се среща в мегаполисите. Най-често цикълът на престой и движение се сменя на 2-3 секунди, което води до увеличаване на консумацията.

Основният недостатък на старт/стоп системата е непоследователността на работата в задръстванията, при която времето за спиране е няколко секунди. Преди двигателят да има време да спре, колите отново тръгват. В резултат на това изключването и включването протича без интервали от време, един след друг, което е много вредно. Поради това, когато попаднат в задръстване, доста шофьори изключват системата и се опитват да карат по старомодния начин, принуждавайки двигателя да работи на празен ход. Така икономията се изпарява.

Старт/стоп системата обаче има и приятни "странични" ефекти. Тя се предлага с подсилен стартер и генератор, както и с акумулатор, който може да издържи множество цикли зареждане/разреждане. Акумулаторът има подсилени пластини с порест сепаратор, пропити с електролит. Новият дизайн на пластините предотвратява тяхното отделяне. В резултат на това животът на акумулатора се увеличава три до четири пъти.

fallback
  • #35
    ela ( преди 2 години )
    Няма никаква икономия засичал съм само за броени секунди всеки път стартерът се включва и акумулаторъ е постоянн под--товар тези включвания са стотици на ден и при всяко " запалване" по-вече гориво. Двигателят се износва много повече но това не се взема предвид. Това го направиха по-принуждение тъй като чакалите в Брюксел ако кажем ( еврогейовете) ще е по-правилно първо въведохав 2005 ЕИРО-4 180 гр. СО2 на километър през 2010 - ЕИРО--5- 90гр СО2 на километър производителите не бяха в
  • #34
    До 36 ( преди 4 години )
    Как си с анлгийския, образ?The main battery is either absorbent glass mat (AGM) or enhanced flooded battery (EFB) technology,[6] both supporting an increased number of charging cycles and increased load. This is important because all the car's electrical system must be maintained by the battery after the alternator stops generating current.The starter is reinforced and designed to withstand continuous use without wearing too fast or overheating.
  • #33
    До 36 ( преди 4 години )
    ХахахахахахахаНяма такъв лаф - направих скрийншот и го пуснах в два автофорума - да се посмеят колегите на глупостта ти.
  • #32
    До сепукото без мозъ ( преди 4 години )
    Страт/Стопа на всички автомобили не пали със стартер, когато е изгаснал на светофар примерно. Вземи се образовай малко, за да не се излагаш.
  • #31
    сепуко харакири ( преди 4 години )
    Ние сменяме акумулаторите на рено мастер на 1,5 макс 2 години на макс 15000 километра на пощаджиите.Става дума за големи акумулатори, доста скъпи.А за стартера колко струва смяната не ми се говори.Няма такава простотия като стартстоп системата.Не пести абсолютно нищо, само бърка дълбоко в джоба.Наскоро научих, че била японско изобретение и всичко си дойде на мястото
  • #30
    v-1 ( преди 4 години )
    И основната и цел е за по-малко работа на двигателя => по малко консумация на гориво => по малко емиси. Ама не казват колко други ситеми се износват по-бързо :) Този който казва, че е да пази ДПФ-а , нека да пряти линк.
  • #29
    v-1 ( преди 4 години )
    Както са писали вече, по запознати колеги - ситемата сработва когато двигателя е в работна темература.Така че студени стартове, стопве и глупости няма как да има, и прсто си говорите на изуст, това е любимият спорт на над 70% от българите :DИначе и аз не я харесвам и я спирам всеки път :)Може съвременните системи сатрт/стоп са доста оптимизирани за работа с агрегатите в автомобила, но въпреки това според мен помагат за износването и са повече трик да се покрият еко нормите.
  • #28
    Габдулла ( преди 4 години )
    Поредната тъпотия на маркетинолозите. Инженерите няма да направят такава простотия
  • #27
    Глиган ( преди 4 години )
    Заради системата,двигатели умират на 120 хиляди.особено на важен Груп.
  • #26
    Някой ( преди 4 години )
    Глупости. Пак лъжат германците и може пак да плащат милиарди.
fallback
Последни