fallback

Най-честите грешки с антифриза

Защо не бива да го доливаме просто така, и какви типове препоръчва всеки производител

Колкото и да не ни се иска да го признаем, лятото върви към края си и идва времето да подготвим колите си за студените месеци. Което задължително включва проверка на нивото на охлаждащата течност. Но в тази привидно проста задача, за съжаление, много често се допускат сериозни грешки.    

Може ли да се долива антифриз?

Навремето доливането на антифриз бе наистина проста задача, защото на българския пазар нямаше кой знае какъв избор, а дори и когато имаше, всички бяха по една и съща формула. В наши дни обаче съвсем не е така. Продават се поне три коренно различни като химичен състав типове антифриз, които са несъвместими един с друг - ако ви е нужно доливане, трябва много да внимавате да уцелите правилния състав. Смесването на два различни типа може да ликвидира радиатора и охладителната система. Има и друго: с течение на времето химикалите в антифриза загубват свойствата си. Затова, в зависимост от вида му, той трябва да се подменя изцяло на всеки две до всеки пет години. Непрекъснатото доливане за по-дълъг период може да доведе до нежелани отлагания по тръбичките и радиатора.    

Основните типове антифриз

На практика всички видове течност за охладителната система представляват разтвор на етилен гликол (или, при най-модерните, пропилен гликол), и вода. Голямата разлика идва от добавените "инхибитори на корозията", тоест веществата, които предпазват радиатора и системата от ръжда. Навремето доминираха течностите тип IAТ, с неорганични киселини като инибитори на корозията - първоначално фосфати, а по-късно, от екологични съображения, и силикати. Автомобилите над 10-15-годишна възраст обикновено са пригодени за такива. IAТ антифризът обаче живее едва около две години и след това трябва да се подмени. По-съвременните автомобили са пригодени за антифриз тип OAТ, в който силикатите са заменени от азоли (сложни молекули, съдържащи азотни атоми) и органични киселини като инхибитори на корозията. Те са по-издръжливи - обикновено до пет години. Съществуват също и т. нар. HOAТ, или хибридни течности, които са по същество комбинация от първите два типа, със силикати и нитрити едновременно. В утвърдените в ЕС формули се включват и карбоксилати. Те са подходящи за по-екстремни условия, но също имат по-кратък живот и изискват по-честа подмяна. Всеки от трите типа е несъвместим с другите.      

Можем ли да ги различим на цвят?

Не. Цветът на антифриза идва от добавения оцветител, а не от химическата му формула. Някои производители използват цвета, за да покажат типа - примерно зелено за IAТ, червено за OAТ, оранжево за HOAТ. При японските антифризи обаче цветът показва за какви температури е предназначен.  Други пък използват цветовете безразборно, затова винаги четете съдържанието на етикета. Някои производители използват термините "охладителна течност" (coolant) и "антифриз" (antifreeze) като синоними. За други coolant е вече разредената течност, готова за употреба, а антифриз се нарича само неразреденият концентрат.     

      Колко и каква вода да доливаме?

Експертите категорично препоръчват да се долива дестилирана вода, защото в обикновената има твърде много примеси, които се отлагат по стените на тръбопроводите и радиатора. Съотношението на разреждане зависи от конкретния тип антифриз и от условията, в които ще го ползвате - по-ниските температури изискват по-слабо разредени охладителни течности.        

Трябва ли да спазваме изискването на производителя?

Почти всеки автомобилен производител препоръчва конкретен тип или дори съвсем конкретен вид антифриз. Мнозина подозират, че това е просто начин компаниите да изтръскат допълнително портфейла ви, и не ги обвиняваме. Но често в препоръките има и достатъчно логика. Съвременните охладителни системи са доста сложни и често са разчетени за конкретни параметри на антифриза. А тестването за съвместимост с други типове течности е сложно, времеемко и скъпо, затова производителите като цяло го избягват. Те поръчват течност с нужните качества на поддоставчика си  и след това настояват клиентите да използват нея.

Препоръчителните течности за някои марки (ГАЛЕРИЯ):

 

fallback
  • #13
    анонимен ( преди 4 години )
    Навремето си имах една кола нов внос на 12 г и като смених антифриза радиатора се разтече. Предполагам е имало добавка за запушване. Та после и нов радиатор, добре че всичко и беше евтино.
  • #12
    Руснак ( преди 4 години )
    Заглавието е "Най-честите грешки с антифриза", а са забравили да напишат най-важната - антифризът не е за пиене.
  • #11
    Гошо ( преди 4 години )
    Навремето при Танчев в Община Ст.Загора се наливаше само вода от чешмата на служебните и никакъв проблем. Пушки.
  • #10
    Тонка ( преди 4 години )
    Никога през живота си не сьм наливал антифриз само го сменям на 100000 км.Щайги не карам.
  • #9
    Готин ( преди 4 години )
    До #8Има и хора с ограничени познания и маниакални усещания за правота. https://bg.m.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BD%D1%82%D0%B8%D1%84%D1%80%D0%B8%D0%B7
  • #8
    до 6 ( преди 4 години )
    А има и хора анацефални. При тях, като се загнезди една мисъл в главата, се вкопчват в нея, защото се случва толкова рядко. И след това почват да убеждават и другите, че антифризът се състои от "едно и също вещество - дестилирана вода". После и меден радиатор ще си измислят. А на бис бог знае какво... Но медицината напредва и трансплантацията на простичък електронен мозък не е толкова далеч в бъдещето. Има надежда
  • #7
    анонимен ( преди 4 години )
    Като цяло антифриз се сменя като купиш нов внос, наред с ремъци, масла и всички филтри, свещи и ако е над 10-годишен спирачна течност а ако е над 15 и е още със заводските пружини - те също. Ако е нова - хич не му мислиш - един път в годината доливаш 100 мл вода от влагоуловителя или от климатика и переш. Старите соц-коли , и да не искаш все ще се намери причина да го смениш- я ще изтече някоя вечер, я ще смеси маслото и куп други
  • #6
    Готин ( преди 4 години )
    До #5Има хора първосигнални. За тях щом самолета хвърчи, значи има пера по крилете.Запушен меден радиатор с ръжда от накипите в двигателя, за него е ръждив радиатор. На такива и пет пъти да сменят радиатора, пак няма да им дойде в ,,камбанката,, че причината е другаде.
  • #5
    До #4 ( преди 4 години )
    И как е ръждясвал радиатора на Москвича на дядо ти, като те са медни ;)
  • #4
    анонимен ( преди 4 години )
    от опита ти в даване на акъл без притежаването му? :D дядо ми си сипваше дестилирана вода в стария соц антифриз, който също беше етилен гликол, и радиаторът на Москвича си ръждясваше юнашки, та два пъти го е сменял. Камбанария има всеки, ама при някои е трогателно празна...
fallback
Последни