Балансът между електромобилите на батерии и тези с водородни горивни клетки може рязко да се наклони в посока на вторите, след като високопоставен служител на китайското правителство разкри, че Пекин готви внушителен пакет от мерки в подкрепа на водорода.
В някои китайски градове вече се движат експериментално автобуси с водородни горивни клетки
Много експерти смятат, че водородното задвижване е много по-перспективно от предпочитаните в момента литиево-йонни батерии, но огромната цена на необходимата инфраструктура засега го оставя на заден план.
Сон Кюлън, високопоставен служител на китайското министерство на финансите, разкри планирания обрат в политиката по време на конференция в Тянджин. Според нея сегашната система на субсидии и данъчни отстъпки при покупка на електромобил ще бъде преразгледана и ограничена. Вместо това правителството ще подпомага директно компании, които осъществяват технологични пробиви в областта на чистите технологии, и ще развива инфраструктура. Особено внимание ще бъде проявено към автомобилите, предназначени да изминават дълги дистанции, като например тежките камиони.
Toyota Mirai е единственият модел на горивни клетки в свободна продажба, но бройките остават ограничени
Китай е най-големият световен пазар на автомобили с ниски и нулеви емисии. Властите в Пекин ги налагат активно, след като бумът на местния пазар доведе до рекордни нива на замърсяване на въздуха в големите градове. Именно китайският акцент върху електричеството бе последната капка, тласнала всички големи световни производители да започнат да разработват електромобили с батерии.
Технологията с водородни горивни клетки се развива от доста години от компании като Toyota (в партньорство с BMW), Honda, Daimler и Hyundai. Eдинственият серийно произвеждан водороден автомобил обаче за момента е Toyota Mirai, с около 10 000 пласирани бройки.