IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

1635 км с едно зареждане и скорост до 355 км/ч: запознайте се с Hyperion XP-1

Първият водороден хиперавтомобил е готов за серийно производство - и тежи по-малко от Ford Fiesta

В последните години се появиха предостатъчно електрически суперколи, но тази ги слага в малкото си джобче: 2.2 секунди от 0 до 100 км/ч, 355 километра в час максимална скорост и, не на последно място, над 1600 километра пробег с едно зареждане. По последния показател Hyperion XP-1 надминава над два пъти всички останали конкуренти на пазара. За което има съвсем просто обяснение: тя не е електромобил с литиево-йонни батерии, а първата в историята водородна хиперкола.
 
  
Hyperion XP-1
  
 
Компанията Hyperion Motors на Анджело Кафантарис (бивш директор Иновации в гиганта Mattel) разработва този автомобил вече цяло десетилетие, и най-после е готова да го пусне в серийно производство. Официалното представяне ще е догодина, а началото на продажбите - през 2022. Реално колата би могла да се появи и по-рано, но на Кафантарис не му стига само да пусне атрактивен модел на пазара - той иска да предложи успоредно с него и водородна инфраструктура, по подобие на зарядните станции Tesla Supercharger. "Има предостатъчно автомобилни компании", обяснява американецът от гръцки произход. "Ние сме енергийна компания, която прави автомобил, за да покаже пътя към бъдещето".
  
   
Hyperion XP-1
  
   
Хиперавтомобилът е достатъчно впечатляващ и сам по себе си: построен от комбинация от титаниеви сплави и въглероден композит, XP-1 обещава завидна устойчивост на усукване при приемливо ниско тегло. Изграждането на нужната инфраструктура също няма да е чак толкова трудно, просто защото колата ще има удивителен пробег с едно зареждане - 1635 километра, изчислени при 55% градско каране и 45% извънградско.

Ползите от водорода са добре известни: лесно и бързо зареждане, а също и удобен начин да се съхранява енергията от възобновяеми източници като слънце и вятър, която иначе се губи. Минусите са високата цена на инфраструктурата и рискът от експлозии. Но последното е вече отживелица, настоява Кафантарис. "Можете спокойно да хвърлите своите водородни резервоари от десетия етаж или да ги простреляте с пушка - те няма да се пробият", твърди той. "Водородът дава всички предимства на електрическото задвижване, но при по-ниско тегло. Можете да се състезавате с такива коли, защото, за разлика от литиевите батерии, те не се боят от горещини... Да произвеждаш водород е по-екологично, отколкото да произвеждаш батерии".
  
  
Hyperion XP-1
  
  
Проблемът е само, че цената на тези свръхсигурни резервоари е висока, защото се правят от специален въглероден композит. Затова и първите 300 бройки от XP-1 ще струват доста солено, макар засега да няма точни числа.

Общото тегло на хиперавтомобила ще е едва 1030 килограма - показател, който не е по силите дори на бензиновите суперавтомобили днес. XP-1 ще е със задвижване на четирите колела, тристепенна трансмисия и ултракондензатори, които да съхраняват излишъците от горивната клетка. Някои аеродинамични панели по корпуса действат и като фотоволтаични генератори. А двата ефектни ауспуха са напълно функционални, само че от тях излизат единствено водни пари.


Още снимки на Hyperion XP-1 вижте в галерията:

0 от 500
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 4 години )
    Кой каза, че Тесла е бъдещето? Кой?!
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Поне на външен вид го докарва по добре от бугати
  • #6
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Дони ( преди 4 години )
    Бъдещето! Сега!
  • #5
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    България не никакъв фактор за автомобилната индустрия (освен за втора ръка). Докато автомобилния свят се развива и променя България живее 10-20год назад и я интересувт само коли нов внос с над 200000 "реални" км.Няма лошо да се пише и за напредналия свят, то от там идват продуктите които след 20год ще заинтригуват и Българина
  • #4
    5 rate up comment 11 rate down comment
    Караколю ( преди 4 години )
    а кой изобщо се интересува от теб и от въшкарника, който караш?
  • #3
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    КПД на електролиза 55 процента, КПД на горивна клетка 60 процента. Или накратко - харчиш 100 киловата за добив на водород а колата получава 33 киловата. КПД 33 процента - мерси!
  • #2
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Гост ( преди 4 години )
    Никакви проблеми няма с водородът, освен че резервоарите били скъпи.... Не знам за колко хора по света това не е проблем. А те решиха ли проблема с изпаряването на водорода? Малко е кофти да си оставиш в гаража колата с пълен резервоар и след една седмица да е с празен
  • #1
    3 rate up comment 5 rate down comment
    ? ( преди 4 години )
    Тоя водородна технология... на ВАГ ли беше, или на Мерцедес... не се сещам?