IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Американският шедьовър, от който се роди VW Karmann Ghia

Това изумително творение на гения Върджил Екснър покори Париж, но така и не стигна до дилърствата

Въпреки, че автомобилната история на Америка е най-дългата и цветна в сравнение с другите страни, не всеки заклет фен на колите може веднага да ви каже имената на двама-трима прочути дизайнери от другата страна на Атлантическия океан. А сред тях има наистина големи таланти. Като Върджил Екснър. Той е известен с това, че в средата на миналия век от морално остарели и скучни модели на Chrysler създава едни от най-стилните автомобили по онова време.


Chrysler D'Elegance от 1952 година


Сред най-известните концепции на Екснър е изумителното купе d'Elegance от 1952 г., създадена в един екземпляр. Любопитна е обаче не историята на появата на този автомобил и дори не фактът, че при разработването на новите си модели в Chrysler се вдъхновяват от него в продължение на десетилетия. Благодарение на d'Elegance в онези години се появява най-привлекателният Volkswagen - Karmann Ghia.

Всъщност, дизайнът на модела на Volkswagen, в духа на американския прототип, който определя новия облик на бъдещите автомобили на Chrysler, е предложен на германците от ателието за каросерии Ghia. Тоест, от същите тези специалисти от торинската фирма, начело с тогавашния шеф Луиджи Сегре, които дотогава се занимават с направата на концепт, базиран на скиците на Екснър. Това обаче се случва три години след премиерата на D'Elegance, поради което не предизвика праведен гняв у никого.

Като цяло идеята за изграждане на дълго и луксозно купе е реализирана в САЩ още по-рано. Нещо подобно със спортен силует и панели за тяло, сякаш играещи напомпани мускули, демонстрира Simca 8 Sport през 1948 г., а през 1951 г. - моделът Bentley Mark VI Cresta II Facel-Metallon. Именно концептът D'Elegance, който дебютира на автомобилното изложение в Париж през 1952 г., обаче се превръща в сензация. Chrysler впечатлява публиката с високата, почти идеално права линия, с издутите задни колесни арки. А също така с масивната хромирана радиаторна решетка, едва ли не притиснатите в предния панел фарове и резервна гума, скрита под капака на багажника.


Chrysler D'Elegance от 1952 година


В елегантно купе с дължина почти 5,2 м с удължен капак, извит покрив и заоблени прозорци, безусловно се разпознава Chrysler. D'Elegance обаче има и особености, които не позволяват са бъде объркан с други прототипи. Като например, джантите с хромирани спици и гуми с бели странични стени, закрепени в състезателен стил с централна гайка, оригиналния червен металик и фарове, приличащи на микрофоните от 40-те години.

В доста просторния и консервативен интериор с хромирани акценти, черни и бежови кожени елементи, зад седалките в два реда се поставят огромни пътнически куфари. Няма къде другаде да се дянат, защото почти цялото пространство на полегатата задна част е заето от резервната гума.

По отношение на техническата част, под каросерията на D'Elegance се намира скъсеното с 25 см шаси на модела Chrysler New Yorker с 5,8-литров Hemi V8 двигател, развиващ мощност от 284 конски сили и автоматична трансмисия PowerFlite. Последната е монтирана по време на една от реставрациите на автомобила.

Преди това Екснър създава още четири подобни прототипа, които в една или друга степен повлияват на появата на D'Elegance: K-310, C-200, Special и Special Modified. От тях само Special успява да блесне по обществените пътища. Италианската Ghia произвежда едва няколко десетки такива купета, които продава в Европа под името GS-1.


Още снимки на елегантния модел - в галерията:

D'Elegance изиграва важна роля в историята на Chrysler, който в началото на 50-те години радикално преразглежда дизайна на своите модели. Редица стилистични решения в прототипа могат да бъдат намерени в производствените автомобили, които компанията пуска след него. Като "ядосаната" радиаторна решетка - в "буквената серия" на Chrysler 300 (различава се по буквата в трицифрения индекс на модела - от 300B до 300L) или стърчащите над задните калници светлини - в Chrysler Imperial от 1955 г. Дори авторите на концепта Chrysler Chronos от 1998 г., който стана предвестник на съвременния седан 300C, са се вдъхновили D'Elegance.

След като е показан на многобройни изложби, стилното купе отива в частния гараж на близък роднина на един от тогавашните шефове на Chrysler, където остава 1987 година. Междувременно колата получава нов Hemi V8 двигател от 1956 г., който е по-мощен със 102 коня от оригиналния. По-късно концептът сменя няколко собственика, бродейки из колекциите на ценителите на ретро моделите. В последните 10 години d'Elegance се появи два пъти на търг на RM Sotheby: през 2011 г. бе продаден за 946 000 долара, а през 2017 - за 885 000 долара.

Снимки: RM Sotheby

0 от 500