Благодарение на автомобили като Mercedes-Benz SLK и дори като Peugeot 206 CC, купе-кабриолетите бяха най-актуалната мода на 90-те години. Но всъщност пионерът на тази тенденция се появи доста преди тях и носеше емблемата на Alfa Romeo - макар днес малцина да си го спомнят.
Alfa Romeo 164 Proteo бе прототип, представен от италианците през 1991 година, за да успокои феновете на марката, че тя ще продължи да произвежда ексклузивни автомобили дори и под шапката на Fiat. Това бе един от най-амбициозните проекти на онази епоха, събрал на едно място технологии, които никога дотогава не се бяха срещали в един и същи автомобил.
Дизайнът на 164 Proteo е в най-голяма степен заслуга на Валтер дe Силва, бъдещия главен стилист на Volkswagen. По онова време младият все още творец бе начело на дизайнерския център на Alfa - позиция, която запази до 1999 година. С Proteo той очерта пътя за новото развитие на марката, който после бе продължен със серийната Alfa 156. Но в Proteo си личат и елементи от по-стари проекти, дело на Енрико Фумиа от Pininfarina.
Под ефектната външност на този автомобил е легендарната платформа Tipo4 от седана Alfa Romeo 164, само че с доста съкратено междуосие. Двигателят е паметният 3.0 V6 Busso - много интересен двигател с 4 вала, 24 клапана и 60 градуса ъгъл между цилиндрите. Съчетан с 5-степенна трансмисия, тук той развиваше 260 конски сили и максимална скорост 250 км/ч.
Другата забележителна технологична новост тук е, че Proteo е на практика първият опит на Alfa да усъвършенства задвижването на четирите колела чрез централно разположена вискомуфа. По-късно тази система е използвана в серийната Alfa Romeo 164 Q4. Но освен това Proteo има още завиващи задни колела и възможност за регулиране на окачването от шофьорското място.
И понеже става дума за кабриолет, няма как да пропуснем твърдия сгъваем покрив. Той е съставен от две прозрачни части - горен панел и задна част, която на практика е нещо като по-силно извито задно стъкло. И двете части могат да се прибират в багажника с натискането на един бутон, като превръщат купето в истински спайдър.
Важно е да отбележим, че това бе не е концептуален модел, създаден да смайва публиката по автосалоните, а именно прототип, замислен и за серийно производство. Италианците имаха готовност да пуснат серия от поне 2000 бройки. За жалост икономическата криза в зората на 90-те осуети тези планове и днес Proteo все така съществува в една-единствена бройка, изложена в музея на Fiat-Chrysler в Торино.
Още снимки на удивителната Alfa Romeo Proteo вижте в галерията: