Министерството на транспорта на Германия проведе любопитно изследване, което трябваше да установи поведението на водачите на различни автомобили. В него са използвани данни от фирмата за кар-шеринг Flinkster за период от 3 години, като са сравнявани бензинови и електрически автомобили с една и съща мощност.
Оказва се, че наемателите на бензинови автомобили изминават далеч повече километри от тези на електромобилите. Като цяло ползвателите на услугата кар-шеринг избягвали колите на ток, въпреки че цените и достъпността до тях не се отличават от тези на моделите с бензинови двигатели. За една година разликата в ползването стига до 79%, като учените стигат до извода, че има и други причини за избора на автомобил с традиционно гориво.
Според изследователите, това може да се дължи на “когнитивно изкривяване“, тоест отклоняване към стандартното. Просто хората са свикнали с това, което им е познато, и ги е страх да експериментират. Сериозна роля за подобно усещане играят и опасенията от разреждането на батерията по време на движение.
Учените са анализирали представянето на електромобили с различен пробег и са го сравнили с преминаваните ежедневно маршрути от шофьори на модели с бензинови двигатели. Оказва с, че между 82 и 92% от ежедневните пътувания може спокойно да бъдат извършвани от превозни средства на ток. При умерено шофиране, този показател достига 99%.
Всичко това е възможно, но само при напълно зареден електромобил. Затова и авторите на изследването виждат изграждането на инфрастуктура като важен стимул за покупката на кола на ток. Правителството на Германия вече включи в бюджета си средства за осигуряване на голям брой станции за зареждане в големите градове на страната.
Основният извод от изследването обаче е, че дори дотациите и бонусите, давани от от държавата, трудно могат да се превърнат в причина и стимул за закупуване на електромоби. Още повече, че заради продължаващия спад на цените на бензина, хората трудно биха се ориентирали към нещо ново и непознато.
Снимка: Autonews