Над 1,3 млн. дизелови автомобила на Renault и Nissan вероятно са оборудвани с незаконен софтуер, който манипулира двигатели и намалява вредните емисии, твърди британското издание Autocar, което се позова на базираната в Лондон адвокатска кантора „Харкъс Паркър“.
Според информацията, кантората подготвя съдебен иск срещу двата производителя, тъй като разполага с неизвестни досега документи на Министерството на транспорта на Великобритания. В тях се твърди, че с незаконно устройство за манипулиране на вредните емисии разполагат и 100 000 продадени в страната Nissan Qashqai, които се задвижват с 1,2-литров бензинов турбомотор. При него са установени 15 пъти по-високи показания от обявените от производителя.
От „Харкъс Паркър“ посочват независими тестове, който са установили, че най-малко 700 000 дизелови автомобила на Renault и 600 000 на Nissan вероятно са оборудвани със софтуер, намаляващ емисиите. От страна на Renault за засегнати моделите Clio, Espace, Captur, Megane и Scenic, а при Nissan освен Qashqai под подозрение са Note, Juke и X-Trail. Всички те са произведени между 2009 и 2018 г.
Кантората цитира Министерството на транспорта, което още през 2017 г. е изпратило писмо до Nisan. В него се казва, че проведените от ведомството тестове по цикъла NEDC на бензинов Nissan Qashqai l в реални условия са показали много по-високи емисии на азотен оксид (Nox) от позволените. Същото се е случило и през 2018 г., но от Nissan не са взели мерки.
От британското представителство на марката категорично опровергаха всички твърдения на юристите, като заявиха, че „Nissan няма и не използва мамещи тестовете устройства в нито един от автомобилите, които произвежда. Всички те отговарят на емисиите, приети от законодателството".
На свой ред Деймън Паркър, старши партньор в „Харкъс Паркър“ заяви, че кантората разполага с доказателства за това как производителите мамят при тестовете на бензинови и дизелови автомобили. Адвокатите вече заведоха подобен иск срещу Volkswagen, а готвят и такъв срещу Mercedes.
Поискахме обяснения от Renault и Nissan, както и до Volkswagen и Mercedes, при които също открихме подобни нарушения. Всички собственици на автомобили с такива устройства имат право на обезщетение в рамките на 5000 паунда и затова ги призоваваме да се свържат с нас и да се присъединят към иска“, заяви Паркър.
Снимки: Renault, Nissan