IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Последните мохикани: 10 автомобила на носеща рама

От джипа на Бойко до най-футуристичното BMW, традиционната конструкция още не е изчезнала съвсем

Рама или самоносеща конструкция? Тази дилема строи пред автомобилните производители почти 100 години - още откакто Lancia прави първите опити с конструкция тип монокок в своята Lambda (1922), и после Citroen я въвежда в своя Traction Avant (1934). Постепенно двете основни философии в автомобилостроенето си намериха своите ниши - самоносеща конструкция за леките автомобили, рама за по-сериозните офроудъри и пикапите, предвидени да носят тежки товари.
   

Lancia Lambda 1922, самоносеща конструкция
Lancia Lambda (1922) - първият автомобил в историята със самоносеща конструкция, макар и по-различна от съвременните ни схващания


Но нашествието на кросоувърите промени този деликатен баланс. Все повече SUV модели започнаха да се отказват от рамата в полза на монокока, и днес тя остава само при някои последни мохикани.
Ако се чудите каква е разликата между двете, ето я накратко: при автомобилите на рама има отделно шаси, което носи окачването и цялата тежест, и върху което се монтират двигателят и купето. При самоносещата конструкция, както подсказва името, окачването и цялата тежест се носят от самото купе.


рама, самоносеща конструкция

Вариантът с рама може да носи повече тежести и да тегли повече, а и е по-добър за офроуд заради по-голямата си устойчивост на странично усукване. Тъкмо тези качества обаче влошават пътното поведение на нормални пътища, а и теглото е по-голямо. Освен това автомобилите със самоносеща конструкция имат повече зони, които да поглъщат енергията при удар, и съответно са по-безопасни. Затова моделите с рама намаляват от година на година. Подбрахме най-популярните от тях, които все още са в продажба - без обаче да броим пикапите, при които рамата ни най-малко не е застрашена.


10 от последните автомобили с носеща рама (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #3
    2 rate up comment 10 rate down comment
    TSLA ( преди 3 години )
    "Еколозите" не са еколози, брат ми. Това са хората, които вземат лиценза на Радко маршруткаджията, понеже няма 12-ти клас. Ако помниш бабуняка какво казваше: Хората живеят и се развиват. Наш Радко само живее. Сес' се? И спри да повтаряш чужди глупости. Намисли си свои. Развивай се
  • #2
    11 rate up comment 0 rate down comment
    Джимни ( преди 3 години )
    Джимнито ще се продава като топъл хляб, докато еколозите не го затрият в крайна сметка, както направиха и с много други автомобили.
  • #1
    21 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Джимнито все повече ми харесва