IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Последните мохикани: 10 автомобила на носеща рама

От джипа на Бойко до най-футуристичното BMW, традиционната конструкция още не е изчезнала съвсем

Рама или самоносеща конструкция? Тази дилема строи пред автомобилните производители почти 100 години - още откакто Lancia прави първите опити с конструкция тип монокок в своята Lambda (1922), и после Citroen я въвежда в своя Traction Avant (1934). Постепенно двете основни философии в автомобилостроенето си намериха своите ниши - самоносеща конструкция за леките автомобили, рама за по-сериозните офроудъри и пикапите, предвидени да носят тежки товари.
   

Lancia Lambda 1922, самоносеща конструкция
Lancia Lambda (1922) - първият автомобил в историята със самоносеща конструкция, макар и по-различна от съвременните ни схващания


Но нашествието на кросоувърите промени този деликатен баланс. Все повече SUV модели започнаха да се отказват от рамата в полза на монокока, и днес тя остава само при някои последни мохикани.
Ако се чудите каква е разликата между двете, ето я накратко: при автомобилите на рама има отделно шаси, което носи окачването и цялата тежест, и върху което се монтират двигателят и купето. При самоносещата конструкция, както подсказва името, окачването и цялата тежест се носят от самото купе.


рама, самоносеща конструкция

Вариантът с рама може да носи повече тежести и да тегли повече, а и е по-добър за офроуд заради по-голямата си устойчивост на странично усукване. Тъкмо тези качества обаче влошават пътното поведение на нормални пътища, а и теглото е по-голямо. Освен това автомобилите със самоносеща конструкция имат повече зони, които да поглъщат енергията при удар, и съответно са по-безопасни. Затова моделите с рама намаляват от година на година. Подбрахме най-популярните от тях, които все още са в продажба - без обаче да броим пикапите, при които рамата ни най-малко не е застрашена.


10 от последните автомобили с носеща рама (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #12
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Джимни-то е много яко, но като една от последните истински коли няма намиране - при цена в магазина от 21 000 евро, втора употреба по автокъщите вече минава 30 000 евро. Цената скача непрекъснато, чакането е над година. Няма Ферари, Няма Ламбо - Джимни е най-търсената и най-рядката кола в момента.
  • #11
    0 rate up comment 0 rate down comment
    v-1 ( преди 2 седмици )
    Яко е джимнито, като умалена Г класа ми прилича :)
  • #10
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Горкото Сузуки Джимни ще се окаже последния мохикан
  • #9
    3 rate up comment 0 rate down comment
    #8 ( преди 1 месец )
    Още нищо не се знае
  • #8
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    За съжаление, ако се вярва на слуховете, Лендкрузъра е на път да остане без рама и да мине на CVT автомат.
  • #7
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Също да добавя и това че джиповете нямат нужда от много конски сили. Най подходящият двигател за офроудър е дефорсираният двигател с голям обем и много въртятщ момент. Лично за мен класиката и най доброто за джип е 6 цилиндровият дизел на Тойота от серията HD обем 4.2 литра. Жалко че вече не се правят такива двигатели. Хубавото е че още се намират такива втора ръка и със с един основен ремонт му даваш още едни 500 хил. км.
  • #6
    10 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Най общо казано в днешно време по рамата ще познаете кои коли стават истински офроуд приключения. Колкото и да се развиват технологиите, в края на краищата класиката си остава най доброто. Доказани технологии в продължение на 100 години. Стоманена рама, цели мостове, 3 блокажа преден заден и централен, бързи и бавни скорости, изключване на предния мост. Това трябва да има всеки истински джип който има претенции да е сериозен офроудър.Това основата към която си струва и да се надгражда тунинг.
  • #5
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Джимни ( преди 1 месец )
    До TSLA: Еколозите вземат лиценза на нещо много продавано. Искаш да кажеш, че всички, купуващи джимнита, нямат 12-ти клас? Че се развиваме - развиваме се, но посоката ни е спусната отгоре. Опитват се да ни убедят, че искаме нови витари, а не джимнита, но това всъщност съвсем не е така. Като човек, видял соц пропагандата мога да кажа, че сега виждам съвсем същото нещо.
  • #4
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Еколозите не са еколози. А са банда измамници, които прокарват най-голямата финансова измама в историята, и налагат на човечеството тъпи и временни решения само с цел голямата и бърза печалба. Вместо да се вземат реални мерки да опазим средата и да се научим да живеем по-пестеливо...
  • #3
    1 rate up comment 8 rate down comment
    TSLA ( преди 1 месец )
    "Еколозите" не са еколози, брат ми. Това са хората, които вземат лиценза на Радко маршруткаджията, понеже няма 12-ти клас. Ако помниш бабуняка какво казваше: Хората живеят и се развиват. Наш Радко само живее. Сес' се? И спри да повтаряш чужди глупости. Намисли си свои. Развивай се