fallback

Могат ли суперкондензатори да заменят батериите в електромобилите?

Lamborghini Sian е първото доказателство колко по-добра може да се окаже тази технология

Когато Lamborghini се захване да прави хибрид, можете да сте сигури, че той няма да е просто по-мощна версия на Toyota Prius. Sian, дебютната крачка на италианската компания към електрификацията, е първият серийно произвеждан хибриден автомобил (доколкото 63 бройки е "серийно"), който използва суперкондензатори вместо литиево-йонни батерии.

Lamborghini Sian на автосалона във Франкфурт миналата есен. Снимка КОЛЕЛА

Много физици и инженери вярват, че тъкмо в тях, а не в литиево-йонните акумулатори, е разковничето за масовата електрическа мобилност.

Sian използва такива суперкондензатори, или свръхкондензатори, за да съхранява електрическа енергия и при нужда да я отдава към малкия си електромотор.

Дори и сравнени с най-напредничавите батерии, свръхкондензаторите се зареждат и отдават енергията доста по-бързо. Освен това могат да понесат значително повече цикли на зареждане и разреждане, без да загубят капацитет.

   

В случая със Sian суперкондензаторите захранват един електромотор с мощност 25 киловата, който е вграден в скоростната кутия. Той може или да осигурява допълнителен тласък за 6.5-литровия V12 със 785 конски сили мощност, или пък съвсем сам да задвижва спортната кола при маневри с ниска скорост, примерно при паркиране.  

Бъдещото Lamborghini Terzo Millenio може да е първият електромобил в историята, захранван от суперкондензатори, вместо от батерии

Понеже зареждането става изключително бързо, този хибрид няма нужда да се включва в контакта или в зарядна станция. Суперкондензаторите се зареждат до максимум всеки път, когато колата спира. При хибридите с батерии също има рекуперация на спирачна енергия, но тя е бавна и само частично спомага за удължаване на електрическия пробег.

Свръхкондензаторът има още един много голям коз: теглото. Понеже отдава енергията по-бързо и ефикасно, за броени милисекунди (горе-долу със скоростта на светкавица за фотоапарат), той при относително малки размери постига ефекта, за който иначе са нужди големи батерии. При Lamborghini Sian цялата система - електромотор плюс кондензатор - прибавят към теглото на автомобила едва 34 килограма. Приносът им към мощността е 33.5 конски сили. За сравнение само батерията на Renault Zoe (със 136 конски сили мощност) тежи около 400 кг.

    Разбира се, свръхкондензаторите имат и минуси в сравнение с батериите. Те доста по-зле съхраняват енергията във времето - ако Sian не е бил каран от седмица, в кондензатора няма да е останала никаква енергия. Но и за този проблем има възможни решения. В Lamborghini работят съвместно с Масачусетския технологичен институт (MIT) по създаването на чисто електрически модел, задвижван от свръхкондензатори - прословутия концепт Terzo Millenio (Трето хилядолетие).

В MIT, както и в няколко частни лаборатории, усилено се работи върху нови материали за суперкондензатори, които биха увеличили капацитета и понижили цената им

Впрочем Lamborghini, която е под шапката на концерна Volkswagen, съвсем не е единствената компания, която експериментира в тази област. Хибридните модели на Peugeot ползват суперкондензатори от години, както и моделите с водородни горивни клетки на Toyota и Honda. Китайски и корейски производители ги вграждат в електрически автобуси и камиони. А миналата година Tesla купи Maxwell Electronics, един от най-големите световни производители на свръхкондензатори - сигурен знак, че поне Илон Мъск вярва в тяхното бъдеще.

7 ключови факта, за да разберете суперкондензаторите:

fallback
  • #5
    Миро ( преди 4 години )
    2 Четенето помага, но не на всеки явно. Със супер кондезаторите се решава само проблема с бавното зареждане не и с цената, а освен това се създава друг още по - нерешим проблем от цената, а именно размер и килограми 10 пъти по - лоши от на батериите. Когато цената на батериите или кондезаторите падне 3 пъти от сега това ще е достатъчно за революция в градския транспорт.
  • #4
    анонимен ( преди 4 години )
    Не вярвам само защото не съхраняват енергията повече от 2 дена и за това да не ги използват. Къде е проблемът за хора които ползват автомобила всеки ден
  • #3
    Нека си представим: ( преди 4 години )
    Акумулатора да е заменен с една батерийка 20 кила от Новите LFMP(сигурни 40хил цикъла заряд+200втч/кг.). Ето ви едни 3-4 квтч. + суперкондензатори отново от последния писък - 30 втч/кг. Някои бутикови ел.двигатели от по 200-300 коня в 10 кг. изобщо няма да ги споменавам. Въпроса е, че има разработени леки. Идеята на всичко това е, че едни реални 100 кг. допълнителен товар биха могли да направят от един суперкар чудеса. Ако пък се намали и теглото на двигателя по примера на Кьонигсег Регера ...
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    #1 в случая със суперкондензаторите тия две неща са направени - чети статията. Пък ДВГ не са умрЕли още :) Проблемът е че не държат тока дълго време. Чети от време на време - помага...
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    Две неща, цената и времето за зареждане. Това оправят ли го, ДВГ ще умре моментално.
fallback
Последни