fallback

Могат ли суперкондензатори да заменят батериите в електромобилите?

Lamborghini Sian е първото доказателство колко по-добра може да се окаже тази технология

Когато Lamborghini се захване да прави хибрид, можете да сте сигури, че той няма да е просто по-мощна версия на Toyota Prius. Sian, дебютната крачка на италианската компания към електрификацията, е първият серийно произвеждан хибриден автомобил (доколкото 63 бройки е "серийно"), който използва суперкондензатори вместо литиево-йонни батерии.

Lamborghini Sian на автосалона във Франкфурт миналата есен. Снимка КОЛЕЛА

Много физици и инженери вярват, че тъкмо в тях, а не в литиево-йонните акумулатори, е разковничето за масовата електрическа мобилност.

Sian използва такива суперкондензатори, или свръхкондензатори, за да съхранява електрическа енергия и при нужда да я отдава към малкия си електромотор.

Дори и сравнени с най-напредничавите батерии, свръхкондензаторите се зареждат и отдават енергията доста по-бързо. Освен това могат да понесат значително повече цикли на зареждане и разреждане, без да загубят капацитет.

   

В случая със Sian суперкондензаторите захранват един електромотор с мощност 25 киловата, който е вграден в скоростната кутия. Той може или да осигурява допълнителен тласък за 6.5-литровия V12 със 785 конски сили мощност, или пък съвсем сам да задвижва спортната кола при маневри с ниска скорост, примерно при паркиране.  

Бъдещото Lamborghini Terzo Millenio може да е първият електромобил в историята, захранван от суперкондензатори, вместо от батерии

Понеже зареждането става изключително бързо, този хибрид няма нужда да се включва в контакта или в зарядна станция. Суперкондензаторите се зареждат до максимум всеки път, когато колата спира. При хибридите с батерии също има рекуперация на спирачна енергия, но тя е бавна и само частично спомага за удължаване на електрическия пробег.

Свръхкондензаторът има още един много голям коз: теглото. Понеже отдава енергията по-бързо и ефикасно, за броени милисекунди (горе-долу със скоростта на светкавица за фотоапарат), той при относително малки размери постига ефекта, за който иначе са нужди големи батерии. При Lamborghini Sian цялата система - електромотор плюс кондензатор - прибавят към теглото на автомобила едва 34 килограма. Приносът им към мощността е 33.5 конски сили. За сравнение само батерията на Renault Zoe (със 136 конски сили мощност) тежи около 400 кг.

    Разбира се, свръхкондензаторите имат и минуси в сравнение с батериите. Те доста по-зле съхраняват енергията във времето - ако Sian не е бил каран от седмица, в кондензатора няма да е останала никаква енергия. Но и за този проблем има възможни решения. В Lamborghini работят съвместно с Масачусетския технологичен институт (MIT) по създаването на чисто електрически модел, задвижван от свръхкондензатори - прословутия концепт Terzo Millenio (Трето хилядолетие).

В MIT, както и в няколко частни лаборатории, усилено се работи върху нови материали за суперкондензатори, които биха увеличили капацитета и понижили цената им

Впрочем Lamborghini, която е под шапката на концерна Volkswagen, съвсем не е единствената компания, която експериментира в тази област. Хибридните модели на Peugeot ползват суперкондензатори от години, както и моделите с водородни горивни клетки на Toyota и Honda. Китайски и корейски производители ги вграждат в електрически автобуси и камиони. А миналата година Tesla купи Maxwell Electronics, един от най-големите световни производители на свръхкондензатори - сигурен знак, че поне Илон Мъск вярва в тяхното бъдеще.

7 ключови факта, за да разберете суперкондензаторите:

fallback
  • #15
    ВК ( преди 1 година )
    не се казва съхраняване на енергия, а акумулиране на енергия или запасяване на енергията в кондензаторите. Та като се превежда от английски трябва да се знае как се казва на бг, а не да се лепят думичики от речника или да се разчита на машинен превод
  • #14
    Тинтири-минтири ( преди 3 години )
    Сигурно преди 2 години за пръв път отбелязах, че суперкондензатора е нещо коренно различно и смислено, за разлика от откровената глопост - батерията! ДВГ + суперкондензатор - това бъдеще ми харесва най-доброто от двата свята!
  • #13
    Сашо ( преди 4 години )
    Поне засега най-добре си е да се кара на газ или метан. Евтино и екологично.
  • #12
    анонимен ( преди 4 години )
    И да, блока на електробусите със суперкондензатори тежи над 1т., но се зарежда за 2 мин. и само тогава опъва контакната релса, през останалото време си е като автобус. 1 от зарядните станции е срещу тн. корекомски блок, до Теленор.
  • #11
    анонимен ( преди 4 години )
    Загледай се 13 в новите електробуси, на Окръжна болница напр. Те са с суперкондензатори и ги има вече и у нас. Изхвърли си соц. учебниците и дано да нямаш диплома за елекроинженер или подобно.
  • #10
    до 13 ( преди 4 години )
    тия учебници по елетротехника, дето си ги чел 1981, можеш с чиста съвест да ги изхвърлиш - и от библиотеката, и от главата си :D
  • #9
    анонимен ( преди 4 години )
    освен това енергийната плътност се отнася за обем в общия случай, а не за маса.
  • #8
    анонимен ( преди 4 години )
    Кой ти говори за същата енергийна плътност? След като се зарежда супер бързо?хм? Има един абзац от текста горе който си пропуснал и упорито не искаш да прочетеш. Става дума за ефективност при бързо зареждане на тези кондензатори. Проблема е че не може да ги оставяш за дълго..
  • #7
    Миро ( преди 4 години )
    Така е има един дето не чете, но това не съм аз. Прочети таблицата, в нея на първо място е параметър енергийна плътност на килограм. По този параметър както се вижда, батериите са 10 пъти по - добри, което значи, че ако решиш да сложиш супер кондензатор, който да има аналогичен на батерията капацитет ще е 10 пъти по - тежък (също така ще е в пъти по-голям и скъп). Затова и иняма електрически коли със супер кондензатори, те се ползват само за хибриди за сега. Чети ама внимателно!
  • #6
    анонимен ( преди 4 години )
    #6 Какви килограми бе? ти пак не чЕте и се изказваш... чети момче!
fallback
Последни